روزنامه الاخبار گزارش داد؛

آلمان خواستار حضور نظامی در لبنان شده است

آلمان خواستار حضور نظامی در لبنان شده است
سه شنبه 9 آبان 1402 - 12:15

سفارت آلمان در لبنان با ادعای حمایت از شهروندان خود در این کشور خواستار حضور نیروهای ارتش آلمان در لبنان شده است.

العالم - لبنان

روزنامه الاخبار گزارش داد: سفارتخانه های خارجی معمولا وقتی شرایط امنیتی در یک کشور تغییر می کند، از ترس بدتر شدن شرایط و دشواری سفرهای هوایی، از اتباع خود می خواهند آن کشور را ترک کنند.

این همان چیزی است که در واقع پس از باز شدن جبهه جنوب لبنان به دنبال کشتار اسرائیل در غزه و حملات متعاقب آن به لبنان اتفاق افتاد، زیرا بیشتر سفارتخانه های عربی و خارجی از اتباع خود خواستند آنجا را ترک کنند.

و برخی کشورها مانند عربستان سعودی و کانادا در میان سکوت مشکوک رسمی لبنان، برای تخلیه شهروندان هواپیماهای جنگی اعزام کردند.

اما ، سفارت آلمان تصمیم گرفت با ارسال یک درخواست رسمی مشابه دستوری به وزارت امور خارجه لبنان مبنی بر قصد خود برای اعزام اعضای ارتش آلمان به لبنان تحت عنوان «جلوگیری از آسیب به شهروندان آلمانی در این کشور» از دیگران پیشی بگیرد.

سفارت آلمان، این جمله را بدون اینکه به خود زحمت دهد دلایل درخواست خود برای استقرار اعضای ارتش خود در خاک کشوری دیگر را ذکر کند و بدون اینکه مشخص کند که چه زمانی شهروندان این کشور در "مشکل " هستند و چرا نگران اذیت شدن شهروندان خود است، و چرا تا زمانی که اوضاع آرام بود، از آنها نخواسته که مانند همه شهروندان خارجی آنجا را ترک کنند؟

سفارت آلمان همچنین خود را موظف به اطلاع رسانی درباره مکانی که قصد استقرار نیروهای ارتش خود در آن را دارد یا شناسایی شرایطی که نیاز به اقدامی مشابه دارد، ندانسته است.

سفارت جمهوری فدرال آلمان همچنین در یادداشت خود به عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان، درباره حمایت از شهروندان آلمانی و «سایر افراد» بدون مشخص کردن هویت این افراد، علاوه بر ارائه پیشنهاد حمایت از مقامات لبنانی توسط نیروهای متخصص در طول این مدت، اشاره می کند.

این یادداشت کاملا ناقض حداقل قوانین مربوط به احترام به حاکمیت کشورهاست و در پایان آن، درخواست وزارت خارجه آلمان برای "تماس مستقیم با مقامات مربوطه" جهت هماهنگی با وزارت امور خارجه جهت هرگونه اقدام برای تخلیه که شاید نیاز باشد توسط ارتش آلمان انجام شود، درج شده است.

«گستاخی» آلمانی ها در نوع خود اولین مورد نیست، بلکه آندریاس کیندل سفیر سابق آلمان پیش از این در اقدامی متکبرانه به حدی پیش رفته بود که قبل از پایان مأموریت خود به عنوان کمیساریای عالی در لبنان ، در مسائل سیاسی و انتصابات قضایی مداخله می کرد بدون اینکه کسی مانع وی شود.

در شرایط عادی و در هر کشوری که مقامات آن از کرامت برخوردار بوده و برای حفظ وجهه و حاکمیت کشور خود تلاش می کنند، فرض بر این است که تفاهم نامه ای مشابه برای احضار سفیر آلمان توسط عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه صادر شده و از وی درخواست شود نسبت به درخواست خود شفاف سازی کند و به منظور حفظ حاکمیت لبنان و بر اساس قوانین قابل اجرا، با ان مخالفت کند اما مشخص است که بوحبیب با درخواست وزارت خارجه آلمان مبنی بر استقرار نیروی ارتش آلمان در خاک لبنان، شفاهی موافقت کرده است.

بوحبیب در نامه خود خطاب به دبیرخانه هیأت وزیران، نسخه ای از تفاهم نامه سفارت را درج کرده و خواستار اتخاذ تدابیر مقتضی و اطلاع رسانی به وی شده است.

اگر دیپلماسی لبنان به این شکل مدیریت شود، هیچ تقصیری متوجه وزارت خارجه آلمان یا هیچ سفیر خارجی نیست.و دیگر جای تعجب نیست که همه ارتش های خارجی برای اشغال لبنان بیایند.

پربیننده ترین خبرها