نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در گفتگو با العالم:

مقابله کنونی با تجاوزگری اسرائیل مقدم بر موضوع صلح یمن است

مقابله کنونی با تجاوزگری اسرائیل مقدم بر موضوع صلح یمن است
چهارشنبه 17 آبان 1402 - 22:25

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: مقابله با تجاوزات اسرائیل برای ما یک مسئله اساسی است؛ حتی اگر به پسرفت در گام‌های صلح میان ما و ائتلاف سعودی ـ اماراتی منجر شود.

العالم - یمن

"عبدالعزیز بن حبتور" نخست وزیر دولت نجات ملی یمن چهارشنبه شب در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم درباره موضع یمن در قبال تحولات فلسطین اشغالی، مشارکت رسمی ارتش یمن در نبرد علیه رژیم صهیونیستی با ارسال موشک و پهپاد به سمت سرزمین های اشغالی و علل این تصمیم دولت صنعا و مسائلی دیگر سخن گفت.

بن حبتور کشورش را بخشی از محور مقاومت برشمرد و با اشاره به هماهنگی بین ارکان این محور در منطقه تاکید کرد: وظیفه دفاع از مردم فلسطین "مقدس" است و این وظیفه تک تک شهروندان جهان اسلام است؛ اما با این حال، وظیفه نخست برعهده دولت ها است که باید با این تجاوزگری نظامی شدید و وحشیانه رژیم صهیونیستی مقابله کنند

وی گفت: امروز لازم است که امت عربی و اسلامی برای مقابله با این تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم ما در سراسر فلسطین، در صحنه حضور داشته باشد.

بن حبتور افزود: درست است که نوار غزه مورد تجاوزگری (نظامی) آشکار، شدید و خشونت آمیزی قرار دارد، اما کرانه باختری نیز تا همین صبح امروز در معرض حملات، لشکرکشی و یورش (ارتش رژیم صهیونیستی) قرار داشته است و نیروهای صهیونیستی این اقدامات جنایتکارانه را علیه مردم ما در فلسطین اشغالی انجام می دهند.

صنعا بخشی از محور مقاومت است

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن خاطرنشان کرد: طبیعتاً ما خود را جزء محور مقاومت می دانیم و محور مقاومت (در خود ساختاری) شبیه اتاق عملیات مشترک واحد برای هماهنگی همه طرفها از منظر رسانه ای و سیاسی و همچنین نظامی و امنیتی دارد.

وی افزود: همانطور که می دانید، هماهنگی در بالاترین سطوح بین سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انقلاب یمن و مقامات در ایران، عراق، سوریه و لبنان و همچنین مقاومت در فلسطین انجام می شود. این دیگر امری پنهان نیست، بلکه روشن شدهِ است، و شاید ما (به این کار) مبادرت کرده یا نکرده ایم، اما این امر (تصمیم به مشارکت در نبرد) در چارچوب این موضع واحد برای مقابله با این زورگویی رژیم صهیونیستی گرفته شده است. بنابراین یک سری خط مشی های کلی و عمومی وجود دارد که ما بر اساس آن عمل می کنیم؛ چه مشورت کرده باشیم یا نکرده باشیم. با این حال، ما در مسیر این خط مشی ها و گام ها حرکت می کنیم.

پیام صنعا به جهان عرب درباره آنچه در فلسطین اشغالی می‌گذرد

بن جبتور درباره ورود مستقیم و رسمی صنعا به نبرد با رژیم صهیونیستی و ادامه این عملیات و تاثیر این تحول در سطح نبرد با این رژیم گفت: صنعا می خواهد این پیام را به تمام جهان و به همه عرب ها از اقیانوس اطلس گرفته تا خلیج فارس برساند که وظیفه دفاع از مردم فلسطین "مقدس" است و این وظیفه هر شهروندی است و نه (فقط) دولتها. اما وظیفه نخست برعهده دولت ها است که باید با این نبرد شدید و وحشیانه (رژیم صهیونیستی) و با این رژیم اشغالگر مقابله کنند و به محکومیت اکتفا نکنند، اما متاسفانه شاهدیم که رژیم آمریکا و وزیر خارجه اش از برخی دولت های عربی تمجید می کند که این امر در واقع نه فقط در نزد جهان اسلام بلکه در نزد نیروهای آزادیبخش (در جهان) امری شرم آور و ناامید کننده است.

تا چه حد جنگ صنعا علیه رژیم صهیونیستی بر پرونده مذاکرات یمن تاثیرگذار است؟

بن حبتور درباره اقدام نظامی صنعا و ترس از تاثیر آن بر روند مذاکرات یمنی برای حل بحران یمن بویژه که آمریکا نیز طرفی در این بحران است، تاکید کرد: طبیعتاً ما کاملا مطلعیم که هر موضعی که اتخاذ کنیم عواقبی دارد، اما مردم فلسطین، منافع این ملت و دفاع از آنها یکی از اولویت‌های یمن است. اگر آنها خواهان صلح عربی عربی و یا عربی با آمریکا باشند، ما قبلا موضع خود را در این خصوص اعلام کرده بودیم. اما ما امروز شاهد تجاوزی وحشیانه علیه اهالی غزه با حمایت آمریکا هستیم و حتی آمریکا در اتاق عملیاتی که نسل کشی در نوار غزه را مدیریت می کند، شرکت دارد، آمریکا حتی امروز با ناوگان، زیردریایی ها و هواپیماهایشان و مزدورانشان می آیند، این در حالی است که مزدوران را از کیف و اوکراین به فلسطین اشغالی آورده اند.متأسفانه این اتحاد آشکارا علیه ما است، این ائتلاف از واشنگتن، لندن، پاریس و برلین شروع می‌شود و جنبش صهیونیستم آن را از طریق مراکز قدرت صهیونیستی موجود در این کشورها هدایت می‌کند، بنابراین این موضوع بر کسی پوشیده نیست. آنها خواهان سرنگونی مقاومت در فلسطین هستند تا مزدورانی مانند گروه عباس و سازمان آزادیبخش فلسطین را جایگزین حکومت غزه کنند.

مقابله با تجاوزات اسرائیل یک وظیفه یمنی است

بن حبتور ادامه داد: این موضوع برای ما یک مسئله اساسی است. حتی اگر به پسرفت در گام‌های صلح میان ما و ائتلاف سعودی اماراتی منجر شود. این یک وظیفه‌ای مقدس برای ما و تمام مسلمانان و اعراب است اما در درجه اول وظیفه کشورهای عربی است.

وی درباره حمایت مردم یمن اعم از محافل مردمی یا نهادهای سیاسی از مقابله با رژیم صهیونیستی و شرکت مستقیم در جنگ علیه این رژیم گفت: شما راهپیمایی ها در صنعا و بقیه استان های آزاد را دیدید که میلیونها یمنی در آن شرکت کردند. مردم یمن با این راهپیمایی ها حمایت خود را از موضع عبدالملک حوثی برای استفاده از تمام توانمندی مان در مقابله با صهیونیست ها را اعلام کردند، نیروهای سیاسی در صنعا نیز با یکدیگر متحدند و با عبدالملک الحوثی اتفاق نظر دارند.

یمن چه تسلیحاتی برای مقابله با رژیم صهیونیستی دارد؟

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن درباره حمله یمن به رژیم صهیونیستی که فاصله آن با رژیم 2200 کیلومتر است و نوع سلاح هایی که در چنین عملیاتی استفاده می شود، گفت: دشمن نوع توانمندی ما را می داند، حتی عربستان سعودی و امارات نیز می دانند که چه توانمندی هایی داریم. صنعا دارای کارخانجات تولید نظامی داخلی است، ما همپیمانانی نیز داریم که به ما در زمینه هایی مانند آموزش و توسعه کمک می کنند. همه می دانند دو بلوک وجود دارد، بلوک مقاومت که از 7 اکتبر تقویت شد و بلوک صهیونیسم که دستوراتش را از آمریکا، فرانسه و انگلستان دریافت می کند.

پربیننده ترین خبرها