نشست شورای امنیت درباره غزه و هشدارهای رئیس سازمان جهانی بهداشت

نشست شورای امنیت درباره غزه و هشدارهای رئیس سازمان جهانی بهداشت
شنبه 20 آبان 1402 - 00:19

شورای امنیت سازمان ملل با گذشت بیش از یک ماه از آغاز درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل بار دیگر نشستی درباره تحولات در نوار غزه تشکیل داد و رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت وخیم این منطقه و سقوط سیستم بهداشتی آن هشدار داد اما نماینده تل آویو کشتار مردم غزه را توجیه کرد.

العالم - آمریکا

در ابتدای این نشست، اعضای شورای امنیت به درخواست چین که ریاست دوره ای این شورا را برعهده دارد، به احترام همه غیرنظامیان کشته شده در این درگیری ها یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند. سپس تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در سخنانی در این نشست هشدار داد که سیستم بهداشتی در غزه سقوط کرده و وضعیت این منطقه بسیار وخیم است.

ادهانوم در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: نیمی از ۳۶ بیمارستان نوار غزه و دو سوم مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه آن کار نمی کنند.

او بار دیگر خواستار آتش بس برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان شد و افزود: گفت: «در نوار غزه هیچ جایی و هیچ کسی در امان نیست.»

رئیس سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: بیمارستان‌ها بدون داروی بیهوشی عمل می‌کنند و هر ۱۰ دقیقه یک کودک در این باریکه کشته می شود.

او همچنین خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت که این شورا "دیگر به هدفی که برای آن تاسیس شده است، عمل نمی کند."

اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی بود که گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در این نشست مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از بیمارستان‌ ها به عنوان پایگاه عملیاتی و محل استقرار خود استفاده می‌کند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره گروههای مقاومت فلسطین و نیز ادعاهای ضد ایرانی همیشگی خود، در توجیه کشتار مردم در نوار غزه و بمباران بیمارستانها از سوی تل آویو ادعا کرد حماس از آمبولانس برای جابجایی اسلحه و نیروهایش استفاده می‌کند و ارتش اسرائیل دلایل مشخصی برای حمله به آمبولانس ‌ها در نوار غزه دارد.

لانا نصیبه سفیر و نماینده امارات متحده عربی نیز در این نشست گفت که امارات قاطعانه «تجاوز اسرائیل به نوار غزه» را محکوم می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها