جنبلاط خواستار انحلال اتحادیه عرب شد

جنبلاط خواستار انحلال اتحادیه عرب شد
يکشنبه 21 آبان 1402 - 19:19

رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، از نشست‌های اضطراری اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با توجه به جنگ ادامه‌دار «اسرائیل» در نوار غزه انتقاد کرد و خواستار انحلال آن شد.

العالم - لبنان

ولید جنبلاط، رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، با انتشار مطلبی در پایگاه اجتماعی ایکس («X» توییتر سابق) خاطرنشان کرد: پس از برگزاری کنفرانس کشورهای عربی و اسلامی که حتی موفق به افتتاح گذرگاه رفح نشدند و منتظر نابودی دیگر بیمارستان‌های غزه و نابودی افراد درون آن ماندند و پس از امتناع از استفاده از سلاح های نفتی مانند آنچه در سال 1973 اتفاق افتاد، و پس از ناتوانی خارج کردن سفرا از "اسرائیل"... پیشنهاد می دهم درخواست برای کنفرانس سران لغو و اتحادیه عرب منحل شود.

در همین زمینه، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز به نوبه خود به بیانیه پایانی نشست اضطراری کنفرانس عربی-اسلامی که دیروز (شنبه) در ریاض برای بررسی اوضاع سرزمین های فلسطینی برگزار شد، واکنش نشان داد.

این جنبش روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: عبارت های (محکومیت)، (درخواست ) و (فراخوان ) موجود در بیانیه پایانی، اینگونه تداعی می کند که این بیانیه توسط هیاتی صادر شده که به قتل‌عام‌های مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری و نشست 57 کشور ارتباطی ندارد و از بیانیه اش به نظر می رسد که هیچ اختیاری ندارد و توانش فقط در حد درخواست و مطالبه است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد: بیانیه پایانی بیانگر این است که کشورهای عربی و اسلامی به طور جمعی از وظایف خود صرف نظر کرده و از وظیفه خویش در حفظ امنیت ملی عربی و اسلامی فاصله گرفته و فلسطین و مردم آن را به رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن واگذار کرده اند.

این جنبش از بیانیه پایانی و تاکید بر پایبندی به ابتکار صلح عربی سال 2002 و یادآوری اینکه پیش شرط صلح با تل آویو و برقراری روابط عادی با آن پایان اشغال تمام سرزمین‌های فلسطینی و عربی است ، به ویژه با توجه به عجله برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی با این رژیم به شدت ابراز تعجب کرد.

این جنبش فلسطینی تصریح کرد: شاید اگر کشورهای عربی و اسلامی عادی ساز با این رژیم مانند برخی از کشورهای آمریکای لاتین ، با آن قطع رابطه می کردند، این بیانیه اعتبار می یافت.»

جهاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیمات مندرج در بیانیه پایانی این پیام را به ملت عربی و اسلامی ارسال می‌کند که این نظام ها در حفاظت از مردم و دفاع از مقدسات ملت ناتوان شده‌اند و مردم شان مانند لقمه ی چربی در اختیار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا قرار دارند

پربیننده ترین خبرها