تایمز اسرائیل: تل آویو به دنبال انتصاب تونی بلر به عنوان هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه در غزه است

تایمز اسرائیل: تل آویو به دنبال انتصاب تونی بلر به عنوان هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه در غزه است
دوشنبه 22 آبان 1402 - 15:07

وب سایت «تایمز اسرائیل» گزارش داد که تل آویو به دنبال انتصاب تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس به عنوان هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه است تا همزمان با تداوم جنگ، وضعیت انسانی در داخل نوار غزه بهبود و فشار بین المللی کاهش یابد.

العالم - فلسطین اشغالی

این وب سایت به نقل از گزارشی از روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، امیدوار است از تجربه بلر به عنوان فرستاده سابق گروه چهارجانبه بین المللی در خاورمیانه بهره مند شود. به گفته مقامات بلندپایه‌ای که در این گزارش نامی از آنها برده نشده است، این اقدام برای رفع نگرانی‌های بین المللی در مورد آسیب غیرنظامیان در غزه صورت می گیرد.

این گزارش حاکی از آن است که با بلر در مورد این موضوع تماس گرفته شده است و مذاکرات در هفته های اخیر ادامه داشته است. البته دفتر نخست وزیر پیشین بریتانیا در پاسخ به این روزنامه گفته است که «به او سمتی پیشنهاد نشده است» اما وی ارتباط تلفنی را انکار نکرد.

در این گزارش توضیح داده شده است که تعریف دقیق، دامنه و اختیارات موقعیت پیشنهادی هنوز به طور واضح مشخص نشده است. همچنین خاطرنشان شده که تمرکز بر «ارائه درمان، داروها و امکان تخلیه مجروحان و بیماران از نوار غزه خواهد بود» و با هماهنگی وزارتخانه‌های بهداشت و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت.

تایمز اسرائیل گزارش داد که وزارت دفاع و ارتش اسرائیل نیز متوجه شده اند که برای خرید زمان (بیشتر) برای جنگ علیه حماس، لازم است که «عملیات ارتش در غزه مشروع تلقی شود و این مشروعیت مشروط به بهبود وضعیت انسانی است.»

از سوی دیگر، دفتر بلر در بیانیه‌ای به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «بلر دفتری در اسرائیل دارد که در آنجا به کار در زمینه مسائل مربوط به آن و فلسطینی‌ها ادامه می دهد.»

بلر از سال 1997 تا 2007 به عنوان نخست وزیر بریتانیا و از سال 2007 تا 2015 به عنوان فرستاده ویژه گروه چهارجانبه برای خاورمیانه خدمت کرد. گروه چهارجانبه خاورمیانه متشکل از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه برای کمک به میانجیگری در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین ایجاد شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل تیره شدن روابط غرب با روسیه، عملکرد آن تا حد زیادی با رکود مواجه شده است.

در 11 اکتبر، بلر، یکی از اعضای قدیمی گروه «دوستان اسرائیل» در حزب کارگر بریتانیا، بیانیه‌ای در پلتفرم رسانه اجتماعی «X» (توئیتر سابق) منتشر کرد و در آن حمله حماس به جنوب اسرائیل را وحشیانه توصیف و محکوم کرد.

پربیننده ترین خبرها