تحلیل استفاده نتانیاهو از تورات در سخنرانی هایش درمورد جنگ غزه

تحلیل استفاده نتانیاهو از تورات در سخنرانی هایش درمورد جنگ غزه
چهارشنبه 24 آبان 1402 - 15:03

یک مقاله تحقیقاتی جدید در مرکز مطالعات فکری و استراتژیک مصر، انگیزه‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در استفاده از دین در سفرهای اخیر خود بررسی کرده است.

العالم _ سرزمین های اشغالی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در بیست و پنجم ماه گذشته بیانیه‌ای به زبان عبری و انگلیسی صادر کرد که در آن بخش‌هایی از عهد عتیق را در سفر تثنیه و کتاب اشعیای نبی نقل کرده که در آن فلسطینیان را عمالقه و ارتش اسرائیل را ابزار خداوند روی زمین برای خلاصی از شر حماس خوانده است.

این مقاله تأکید می کند که آثار منفی ناشی از استفاده از کتاب مقدس ممکن است به تقویت جناح راست افراطی در اسرائیل و نیز دامن زدن به گفتمان ایدئولوژیک سازمان های تروریستی در منطقه و تشدید نفرت دینی در مناطق مختلف جهان منجر شود. البته استفاده از گفتمان دینی در اسرائیل چیز جدیدی نیست، اما آنچه این بار متفاوت است، انگیزه های برآمده از داده های جدید در جوامع اسرائیلی و آمریکایی است.

مقاله پژوهشی یاد شده با عنوان «استفاده از دین: انگیزه‌های نتانیاهو برای استناد به عهد عتیق در جنگ علیه غزه» اشاره می‌کند که «نخست وزیر اسرائیل مشتاق خواندن قسمت‌هایی از عهد عتیق به زبان عبری و انگلیسی بود، با این هدف که گفتمان سیاسی پیچیده در دین را وارد افکار عمومی داخل اسرائیل کند.»

هدف نتانیاهو این است که این گونه وانمود کند که گویی اسرائیل نماینده نور است تا عمالقه را در فلسطین نابود کند و حماس نماینده تاریکی است.

این مقاله در مورد انگیزه های واقعی نتانیاهو خاطرنشان می کند که انگیزه نخست او «نجات پایگاه انتخاباتی و مردمی خود است، زیرا نظرسنجی ها نشان دهنده کاهش شدید محبوبیت این مرد بین شهرک نشینان صهیونیست است.

بنابراین وی از همه ابزارهای ممکن برای خنثی کردن سناریوی پایان سیاسی خود استفاده می کند زیرا در صورت از دست دادن پست نخست وزیری، ممکن است به زندان انداخته شود.

به نوشته مقاله یاد شده، دولت کنونی آمریکا نیز خود را مجبور به پیروی از روایت نتانیاهو در توضیح ابعاد جنگ غزه می‌بیند تا از سوء استفاده جمهوری‌خواهان از این لفاظی‌ها جلوگیری کند و سرمایه‌ای سیاسی برای خود به دست آورد که در صحنه انتخابات آینده آمریکا به آن کمک کند.

پربیننده ترین خبرها