ضربه سنگین یمن به سلطه دریایی آمریکا در واکنش به جنایتگری علیه غزه

ضربه سنگین یمن به سلطه دریایی آمریکا در واکنش به جنایتگری علیه غزه
چهارشنبه 1 آذر 1402 - 13:08

ورود دولت صنعا به رهبری جنبش انصارالله به جنگ علیه رژیم صهیونیستی و توقیف کشتی آن در دریای سرخ، نمایانگر پایبندی به اصل وحدت میادین محور مقاومت است، اقدامی که ضربه سنگینی به سلطه آمریکا در دریای سرخ و اقیانوس هند وارد کرده است.

العالم- فلسطین اشغالی

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به تحلیل توقیف کشتی اسرائیلی در دریای سرخ از سوی جنبش انصارالله یمن پرداخت.

در این مقاله آمده است: ‌اقدام چند روز اخیر دولت صنعا به رهبری جنبش انصارالله در توقیف کشتی اسرائیلی در عملیاتی دقیق و بررسی‌شده از منظر اطلاعاتی و نظامی، و هدایت آن به ساحل یمن، به مثابه خطرناک ترین شکل از روند گسترش عملی جنگ در غزه، و همچنین ضربه‌ای قوی به سلطه آمریکا در دریای سرخ و اقیانوس هند است؛ تحولی که تنگه باب المندب را در تیررس نیروهای یمنی، که بازوی قدرتمند و اساسی در محور مقاومت به‌شمار می‌روند، قرار می‌دهد.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن بسیار صریح بود زمانی‌ که این عملیات را مقدمه توصیف کرد و اظهار داشت که عملیات‌های دیگری علیه دیگر کشتی‌ها در دریای سرخ، که پرچم اسرائیل را دارند و یا تحت مالکیت این رژیم است و با پرچم دیگری تردد می‌کنند، در راه است.

موضوع مهم این است که یحیی سریع تهدید کرد نیروهای مسلح یمن در بستن تنگه باب المندب تردید نخواهند کرد. در حالی‌که بیشتر از ۱۵ درصد از حجم تجارت جهانی از این تنگه می‌گذرد و بسته شدن ( احتمالی آن) به معنای بسته شدن مستقیم کانال سوئز است که درآمد آن پس از حواله‌های مالی نیروی کار مصری در خارج از کشور ( یعنی بیش از ۲۵ میلیارد دلار) حدود ۸ میلیارد دلار است و دومین منبع درآمد مصر به شمار می‌رود.

واکنش آمریکا به توقیف این کشتی اسرائیلی، تحریک‌آمیز و بسیار دوگانه بود به‌ویژه اینکه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرده که این اقدام نقض قوانین بین‌المللی است.

این سخنگوی آمریکایی، که شعور سیاسی و استراتژیکی ناقصی دارد، دلایل اقدام نیروهای یمنی در توقیف کشتی در پهنای دریا که درحمایت از افراد بی‌گناه در غزه بوده را نادیده گرفته است. این سخنگو همچنین شهادت بیش از ۱۵ هزار غیرنظامی فلسطینی که بیشتر آنان را کودکان و شیرخواران تشکیل می‌دهند و زخمی شدن ۳۵ هزار نفر دیگر و نابودی نیمی از ساختمان‌ها و منازل در غزه که در چارچوب جنگ پاکسازی نژادی بی‌سابقه تاریخی صورت می‌گیرد، نادیده گرفته است.

چگونه اقدام نیروهای یمنی به توقیف کشتی- بدون آسیب رساندن به خدمه آن- نقض قوانین بین‌المللی تلقی می‌شود ولی جنگ ویرانگر اسرائیل علیه فلسطینیان و قتل‌عام و آواره کردن آنها در باریکه تحت‌محاصره غزه از سوی این رژیم را دفاع از خود اعلام می کنند درحالی که تجسم واقعی نقض قوانین بین المللی است آن وقت از ما می‌پرسند چرا از آمریکا بیزاریم؟!

ورود دولت صنعا به جنگ علیه رژیم اشغالگر جهت یاری رساندن به فلسطینیان در غزه، چند نکته بسیار مهم و خطرناک را در دل خود جای داده است:

نخست- جنبش انصارالله یمن در تصمیماتش مستقل عمل می‌کند همانطور که این جنبش توان اتخاذ تصمیم جنگی و عملی کردن آن به صورت فوری، بدون تردید و بدون ترس را دارد که این ویژگی نادر این روزها در میان دولت‌ها و ارتش‌های عربی است.

دوم- نمایانگر تاکید و پایبندی به اصل وحدت میادین محور مقاومت و به شکل عملی آن است که از شلیک موشک‌های بالستیک و حملات پهپادی به ایلات آغاز و به بستن دریای سرخ بر روی صادرات دریایی اسرائیل رسیده است که ۸۰ درصد از صادرات این رژیم از این دریا انجام می‌شود.

سوم- انواع محاصره، جنگ و گرسنه نگه‌داشتن برای تضعیف اراده یمنی‌ها و وادار کردن آنها به کنار گذاشتن موضوع اصلی جهان عرب و اسلام- به هر نحوی-، شکست خورده است.

چهارم- دریانوردی بین‌المللی در دریای سرخ و اقیانوس هند و منطقه خلیج‌فارس از جمله ناوها و کشتی‌های تجاری و نظامی آمریکایی و اروپایی در تیررس موشک و پهپادهای یمنی است.

نکته قابل توجه این است که آمریکا و ناوهای آن در آب‌های عربی، چه دریای سرخ و چه خلیج‌فارس، تهدید به پاسخی تلافی‌جویانه به توقیف کشتی اسرائیلی نکردند و بلکه مشابه موضع‌گیری‌شان در قبال حملات به بندر اشغالی ایلات فلسطین، موضع سکوت اختیار کرده‌اند و دلیل آن نیز ترس از ورود به جنگ با یمن است که امکان پیروزی در آن وجود ندارد.

محمد الحوثی ، که مرد شماره دو در هیئت حاکمه صنعا به شمار می‌رود، در واکنش به درخواست آمریکا برای آزادی فوری کشتی اسرائیلی گفت: تا زمانی‌که جنگ غزه متوقف نشود، این کشتی آزاد نخواهد شد و ما برای تمام احتمالات آماده هستیم.

برخی از عقلای سازشکار حمله به ایلات و توقیف کشتی اسرائیلی را دیوانگی و یمنی‌هایی را که پشت این حملات بودند را دیوانه می‌خوانند در حالی‌که بیشتر اعراب و مسلمانان این کار را اوج عقلانیت و خرد و نیز تجسم عملی این مقوله می‌دانند که می‌گوید ایمان و حکمت نزد یمنی‌هاست.

پربیننده ترین خبرها