نتانیاهو: بدون نابودی حماس امیدی برای صلح با کشورهای عربی نیست

نتانیاهو: بدون نابودی حماس امیدی برای صلح با کشورهای عربی نیست
جمعه 3 آذر 1402 - 01:10

نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد بدون نابودی حماس امیدی به برقراری صلح میان اسرائیل و دولت‌های عربی وجود ندارد.

العالم-فلسطین اشغالی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل امروز پنجشنبه گفته بدون نابودی جنبش حماس امیدی برای صلح میان تل‌آویو با کشورهای عربی وجود نخواهد داشت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

قبل از این عملیات، رژیم صهیونیستی مدعی شده بود آماده توافق سازش با عربستان سعودی است، اما حملات سنگین اسرائیل علیه غزه که به شهادت بیش از 14500 نفر منجر شده خشم شدید کشورهای عربی را به همراه داشته است.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، نتانیاهو در جریان دیدار با «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «اگر ما این جنبش قاتل که آینده همه ما را تهدید می‌کند را از بین نبریم امیدی برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و بین اسرائیل و دولت‌های عربی وجود نخواهد داشت.

به گزارش فارس، نتانیاهو در بخش دیگری از اظهاراتش درباره توافق تبادل اسرا با جنبش مقاومت فلسطین، حماس که قرار است از صبح فردا جمعه آغاز شود اظهارنظر کرده و گفته که اجرای این توافق «بدون چالش نخواهد بود

«ماجد بن محمد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر امروز پنجشنبه خبر داد که آتش‌بس موقت در نوار غزه، از ساعت هفت صبح فردا به وقت محلی آغاز خواهد شد.

الانصاری با اشاره به اینکه نخستین گروه از اسرا ساعت ۱۶ همان روز، تبادل خواهند شد، ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس به آتش‌بس دائمی تبدیل شود.

صبح چهارشنبه، بعد از گذشت ۴۷ روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی کابینه اسرائیل توافق آتش‌بس با میانجی‌گری‌های دولت قطر و مصر را پذیرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما امیدوار هستیم این گروه اول [از گروگان‌ها] را خارج کنیم و ما متعهدیم همه آنها را آزاد کنیم

نتانیاهو مدعی شد قصد دارد بعد از تبادل اسرای اهداف جنگی خود در قبال حماس را ادامه دهد. او گفت: «ما اهداف جنگی‌مان را که هدف اصلی آن نابودی حماس است ادامه خواهیم داد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرده و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داده است. حملات رژیم صهیونیستی به شهادت بیش از 14500 هزار نفر منجر شده است.

اسرائیل هدف نهایی خود از این عملیات را نابودی کامل حماس اعلام کرده است. با وجود این، بسیاری از تحلیلگران حتی در داخل خود فلسطین اشغالی به توانایی تل‌آویو برای تحقق این هدف به دیده تردید می‌نگرند.

آمریکا و متحدان این کشور از عملیات رژیم اسرائیل در غزه، علی‌رغم منجر شدن آن به تلفات بالای غیرنظامیان و بروز فاجعه انسانی در این منطقه حمایت کامل کرده‌اند.

واشنگتن از جمله اصلی‌ترین کشورهای مخالف برقراری آتش‌بس در غزه بوده. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که از «وقفه‌های انسان‌دوستانه» حمایت می‌کنند، اما طرفدار آتش‌بس نیستند زیرا چنین تصمیمی در مقطع کنونی به نفع حماس خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها