ارمنستان: نقشه‌های شوروی سابق باید مبنای تحدید حدود با باکو باشد

ارمنستان: نقشه‌های شوروی سابق باید مبنای تحدید حدود با باکو باشد
شنبه 4 آذر 1402 - 18:38

نخست وزیر ارمنستان روز شنبه با ادعای احتمال عدم پایبندی باکو به توافقات گذشته اظهار داشت، نقشه‌های 1974-1990 ستاد کل نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی باید مبنای تحدید حدود باشد.

العالم - آسیا

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در نشست خبری مدعی شد که مشخص نیست که جمهوری آذربایجان تعهدات خود را برای امضای معاهده صلح بر اساس سه اصل تکرار کند یا خیر.

به گزارش «رادیو ارمنستان» وی گفت:«این سه اصل در جریان مذاکرات مورد توافق قرار گرفته و این توافق در نتایج دیدارهای سه جانبه سران ارمنستان،جمهوری آذربایجان و رئیس شورای اتحادیه اروپا منعکس شد.»

اولین اصل این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی یکدیگر را بر اساس این که مساحت ارمنستان ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع و جمهوری آذربایجان ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع است، به رسمیت می‌شناسند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند. ماه سپتامبر، جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد

نخست وزیر ارمنستان گفت:«اصل دوم این است که اعلامیه آلما آتا باید مبنای سیاسی تحدید حدود باشد.ارمنستان و باکو بر اساس این اعلامیه تأیید کرده‌اند که تمامیت ارضی، تخطی از مرزها و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت می شناسند. نقشه‌های ۱۹۷۴-۱۹۹۰ ستاد کل نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی باید مبنای تحدید حدود باشد.»

پاشینیان افزود: «اصل سوم این است که ارتباطات منطقه‌ای باید بر اساس اصول برابری، حاکمیت و متقابل رفع انسداد شود.»

به گزارش فارس،‌ وی تاکید کرد که مشخص نیست جمهوری آذربایجان از امضای معاهده صلح بر اساس اصول فوق خودداری می‌کند یا خیر.

پاشینیان گفت: «نمی‌توانیم مطمئن باشیم که باکو پایبندی خود به اصول را تکرار می‌کند و لازم است این موضوعات و نکات ظریف از طریق مذاکره روشن شود.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها