روایت رافائل گروسی از تمایل فزاینده کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌ای

روایت رافائل گروسی از تمایل فزاینده کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌ای
چهارشنبه 8 آذر 1402 - 11:54

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که انتظار می‌رود چندین کشور تولید برق از منابع انرژی هسته‌ای را در طول سال‌های آینده آغاز کنند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروسی در نمایشگاه هسته‌ای پاریس گفت که طبق محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، لازم است شمار راکتورهای هسته‌ای در جهان (درحال حاضر ۴۰۰) دوبرابر شود تا به اهداف توافق آب و هوایی پاریس دست پیدا کرد.

مدیر کل آژانس اعلام کرد: اکنون ۱۰ کشور دهستند که به مرحله تصمیم‌گیری (برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای) وارد شدند و ۱۷ کشور دیگر که در فرایند ارزیابی هستند. ۱۲ یا ۱۳ کشور هسته‌ای جدید در عرض چند سال آینده وجود خواهد داشت.

غنا، کنیا، مغرب، نیجریه، نامیبیا، فیلیپین، قزاقستان و ازبکستان از جمله کشورهایی هستند که گروسی به عنوان پتانسیل‌های تبدیل شدن به کشورهای هسته‌ای جدید از آنها نام برد.

به گزارش ایرنا،‌ گروسی روز گذشته در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ به تشریح وضعیت نیروگاه هسته‌ای اوکراین و همچنین لزوم تعامل با کره‌شمالی دارای سلاح هسته ای پرداخت. وی با اشاره به حضور کارشناسان آژانس در نیروگاه زاپروژیای اوکراین، هشدار داد مادامی که جنگ پایان نیابد، نمی‌توان ماموریت جلوگیری از وقوع حادثه هسته‌ای و پیامدهای رادیو اکتیو آن را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.
مدیرکل آژانس در مورد کره شمالی گفت: این پرونده بسیار تاسف‌آور است چرا که تا همین چند سال پیش (کره‌شمالی) از خط قرمز عبور نکرده بود و مانند ایران مذاکراتی در جریان بود. اما زمانی تصمیم گرفتند که سلاح هسته ای بسازند و اکنون با کشوری مواجهیم که زرادخانه هسته‌ای عظیمی دارد.
گروسی تاکید کرد که برای جلوگیری از درگیری هسته ای در شبه جزیره کره تعامل دوباره با پیونگ یانگ لازم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها