ایران: گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی است

ایران: گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی است
شنبه 11 آذر 1402 - 12:22

سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا را فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی خواند و ضمن محکوم کردن حمایت‌های آمریکا از تروریسم گفت: به تلاش برای افشاسازی نفاق آشکار واشنگتن در این خصوص ادامه می‌دهیم.

العالم - ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۱ آذر ماه به گزارش سالانه تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.

وی گزارشات سالانه کشوری آمریکا در مورد تروریسم که با دستورکار تهدیدانگاری کشورهای غیرهمسو و یا مخالف این کشور تدوین می‌شود را فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی خواند و گفت که این گزارشات تغییری در واقعیات مربوط به تلاش‌های واقعى کشورها براى مقابله جدی با تروریسم ایجاد نمی‌کند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارش سالانه تروریسم مربوط به سال ۲۰۲۲ که روز پنجشنبه نهم آذر ماه ۱۴۰۲ منتشر شد «ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان و تسهیل کننده فعالیت‌های تروریستی» خوانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این خصوص خاطرنشان کرد: اکنون بعد از گذشت ٢٠ سال از انتشار این قبیل گزارش‌های یکسویه و جهت دار، جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان در موقعیت بهترى براى درک و قضاوت رفتار و اقدامات دوگانه دولت آمریکا در برخورد با پدیده شوم تروریسم قرار دارد.

وی تصریح کرد که آمریکا نمى‌تواند با قلب واقعیات و روایت سازى غلط، اقدامات مشروع جنبش مقاومت در منطقه برای مقابله با اشغالگری که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است را با برچسب‌هاى دروغین تروریسم زیر سؤال ببرد.

کنعانی اضافه کرد: بر همگان روشن است که دولت آمریکا متهم اصلی در تشکیل، آموزش، تجهیز و هدایت تروریست‌های داعش است و اخیرا نیز با حمایت همه جانبه از تروریسم دولتى رژیم اسرائیل و در اختیار قراردادن انواع بمب‌ها و تسلیحات مرگبار به این رژیم تروریستی و با ممانعت و وتوی مکرر قطعنامه‌هاى توقف بمباران های غزه در شوراى امنیت سازمان ملل، در کشتار وحشیانه بیش از ۱۵ هزار غیرنظامی و زن و کودک در غزه، شریک اصلى جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی فلسطینی‌ها بوده است.

در این گزارشی که ایران آن را فاقد وجاهت بین‌المللی می‌خواند، آمریکا مدعی شده که ایران از اقدامات تروریستی در منطقه از طریق گروه‌های نیابتی حمایت کرده و ادعاهایی نیز علیه سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات مطرح شده است. طرح این ادعاها در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها اعلام کرده که هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه سی.بی.اس درباره حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق اظهار داشت: گروه‌هایی که در عراق و سوریه علیه منافع آمریکا اقدام کرده‌اند، خود تصمیم گرفته‌اند و بر اساس جمع‌بندی و تصمیمات خود اقدام کرده‌اند... اما در مورد این که چرا این گروه‌ها علیه آمریکا عمل می‌کنند، مثلاً در عراق این کشور سال‌ها تحت اشغال نظامیان آمریکا بود. در دوره اشغال آمریکا بیش از یک میلیون و صد هزار عراقی کشته شدند. گروه‌هایی برای مبارزه با داعش در عراق بسیج شدند. همین طور در سوریه برای مبارزه با داعش بسیج شدند. خوب آنها اکنون خود تصمیماتی را می‌گیرند و عمل می‌کنند.

ناصر کنعانی در ادامه به ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی که در گزارش تروریسم آمریکا نیز به آن اشاره شده پرداخت و افزود: دولت آمریکا با اذعان به دست داشتن مقامات سابق این کشور در ترور شهید سلیمانی، همچنان از مسؤولیت خود در پاسخگویی و نیز به عدالت سپردن جنایتکاران دخیل در این جنایت فرار می‌کند و به طور شرم آوری خود را در جایگاه مدعی قرار می‌دهد.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت که دولت آمریکا با تسهیل تردد، ارتباط گرفتن، تامین مالى و پناه دادن تروریست‌ها و ایجاد بهشت امن برای رهبران تروریست فرقه منافقین و دیگر گروه‌هک‌های تروریستی و خرابکار برای پیشبرد برنامه‌هاى سیاست خارجی خود، رسما به استفاده ابزاری از تروریسم متوسل شده و همچنان به ریاکاری خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اقدامات حمایتی آمریکا از تروریسم، به تلاش خود برای افشاسازی نفاق آشکار دولت آمریکا در خصوص تروریسم ادامه خواهد داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرده بود که گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند که از ایران فرمان بگیرند و ایران در منطقه گروه‌های وکالتی ندارد که به آنها دستور بدهد.

پربیننده ترین خبرها