تحلیل یک ژنرال نظامی درباره جنگ غزه در گفتگو با العالم+فیلم

چهارشنبه 15 آذر 1402 - 23:17

یک کارشناس استراتژی و نظامی لبنان تاکید کرد: طی ۵۵ روز از جنگ، تمرکز دشمن شمال غزه بود که حدود چند کیلومتر است با این حال، دشمن صهیونیست نتوانسته طی ۳ هفته در بیش از دو کیلومتر آن پیشروی کند.

العالم- فلسطین اشغالی

رژیم صهیونیستی از جنگ اخیر علیه نوار غزه چه چیزی عایدش شده است؟ آیا تضعیف حماس و تحمیل خسارات سنگین بر آن ممکن است؟ آیا این رژیم می‌تواند آنگونه که ادعا می‌کند بخش‌های بزرگی از غزه را تحت اشغال خود درآورد؟! ژنرال هشام جابر کارشناس استراتژی و نظامی لبنان در گفتگو با العالم به بررسی این مسائل پرداخت.

"هشام جابر" کارشناس استراتژی و نظامی به تلویزیون العالم گفت: سه هفته قبل از یورش زمینی، غزه کاملا آماج حملات وحشیانه اسرائیل بود و سپس نیروهای اسرائیلی از شمال و شرق یورش زمینی را آغاز کردند و هدف اصلی نیز جدا کردن شمال از جنوب بود و هدف دوم نیز تجزیه غزه.

جابر گفت: طی ۵۵ روز از جنگ، تمرکز دشمن شمال غزه بود که حدود چند کیلومتر است با این حال، دشمن صهیونیست نتوانسته طی ۳ هفته در بیش از دو کیلومتر آن پیشروی کند.

به گفته این کارشناس، اسرائیل از شمال به سمت بیت لاهیا و اردوگاه جبالیا پیشروی کرد و از دریا این مناطق را بمباران می‌کرد و در نهایت، به دنبال برقراری آتش‌بس، ادعا کرد که شمال غزه را تحت کنترل خود درآورده است که ادعایی نادرست بوده؛ زیرا فقط این رژیم توانسته یک‌سوم شمال غزه را به کنترل خود درآورد؛ زیرا بیت لاهیا، جبالیا و بیت حانون همچنان آماج حملات جنگنده‌های آن قرار دارند.

این ژنرال بازنشسته در ادامه گفت:‌ دشمن صهیونیست به رغم بمباران شدید این اردوگاه‌ها، هنوز نتوانسته به آنجا نفوذ کند و لذا بعد از آنکه متحمل خسارات سنگین شد نیروهایش را از این منطقه خارج کرد و به بمباران وحشیانه و اقدامات جنایتکارانه در اردوگاه جبالیا، بیت لاهیا و بیت حانون متمرکز شده است.

هشام جابر با اشاره به اینکه نبردها در جنوب غزه، در شهر خان یونس شدت گرفته است؛ اظهار داشت از زمان یورش اسرائیل به مصر در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۷، خان یونس اهمیت استراتژیک بیشتری پبدا کرده و اگر خان یونس نبود غزه و رفح تحت کنترل بود.

وی تصریح کرد:‌ خان یونس بعد از غزه بزرگ‌ترین شهر این باریکه است و این شهر از نظر نظامی منطقه وسیعی را تشکیل می‌دهد. با این حال، مقاومت اخیرا کمین‌هایی را برای دشمن در این شهر نصب کرده و بیشترین خسارات را در این شهر بر آن وارد کرده است.

این کارشناس نظامی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۲۴ خودروی زرهی دشمن هدف حملات مقاومت قرار گرفت؛ به این دلیل که جغرافیای خان یونس امکان تحرکات مقاومت و حملاتش به دشمن را تسهیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها