سردار سلامی: رژیم صهیونیستی قادر به اداره یک جنگ طولانی مدت نخواهد بود

سردار سلامی: رژیم صهیونیستی قادر به اداره یک جنگ طولانی مدت نخواهد بود
چهارشنبه 15 آذر 1402 - 17:04

فرمانده کل سپاه آنچه امروز بیشترین عامل حفظ جنگ در غزه است را نیاز شخصی نتانیاهو خواند و با بیان اینکه کسر کوچکی از ظرفیت‌های مقاومت فعال شده، گفت که رژیم صهیونیستی قادر به اداره یک جنگ طولانی مدت نخواهد بود.

العالم - ایران

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار سرلشکر حسین سلامی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) ۱۵ آذر ماه در نشست «بسیج جهانی اسلام - مقاومت، رمز پیروزی» که به میزبانی وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، طی سخنانی گفت: خدا را شکرگزارم که امروز در جمع فرماندهان و افسران عالیرتبه عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور و یا شاید به تعبیر جامع‌تر آن زنان و مردان عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی انقلاب اسلامی افتخار و توفیق حضور پیدا کردم.

سردار سلامی خطاب با حاضران افزود: درگیر مسائل میدانی دیپلماسی کشور به خصوص در محیط تحولات جدید منطقه و جهان هستید، ولی این نکات شاید برای تقریب بیشتر اذهان و پیدا کردن عزم و اراده‌‌ای در سطح ظرفیت‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی در صحنه سیاست خارجی بتواند موثر واقع شود.

بسیج عظیم‌ترین قدرت دفاعی پایان ناپذیر دنیا

فرمانده کل سپاه به موضوع بسیج پرداخت و گفت: بسیج ما آنگونه که آن را هم در میدان می‌شناسیم، عظیم‌ترین قدرت دفاعی پایان ناپذیر دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: ارتش‌های بزرگ وقتی عمل می‌کنند در ابتدای عمل بیشتری شعاع تاثیر را دارند و وقتی زمان عبور می‌کند، منحنی قدرت آنها نسبت به زمان، منحنی نزولی است. گاهی با شیبی تند و گاهی با شیبی آهسته. این بدان دلیل است که استعداد و ظرفیت ارتش‌های کلاسیک معین است و به تدریج در طول زمان با تخلیه انرژی مواجه می‌شوند.

سردار سلامی ادامه داد: اما بسیج برعکس همه این نیروهای نظامی، نیرویی است که بی انتهاست و پایان ندارد و قدرت جابه‌جایی سریع دارد و رویش‌های آن در جنگ از ریزش‌های آن همیشه بیشتر است. وقتی زمان پیش می‌رود این قدرت تصاعد پیدا می‌کند، چون متکی بر منطق جهاد و شهادت است. هر جوانی که در جنگ بر زمین می‌افتد، تعداد بیشتری جوان پرچم را گرفته و راه را ادامه می‌دهند.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: در عملیات رمضان ما روی خاکریز خودمان بودیم و بچه‌های بسیجی با آرپیچی جلو می‌رفتند و از نزدیک تانک‌ها را می‌زدند و وقتی مجروح می‌شدند، تعداد دیگری برای انتقال مجروحان می‌رفتند و این جریان ادامه داشت و هیچ وقت هیچ کس در آن صحنه از گلوله نترسید. این طبیعت بسیج است.

وی با اشاره به جنگ هشت ساله تحمیلی خاطرنشان کرد: ارتش بعث عراق در آن جنگ متکی به حمایت همه جانبه بود.

سردار سلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: وقتی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند من در صفحه خبری سی.ان.ان دیدم که یک افسر آمریکایی مجروح شده بود و او را با برانکارد می‌بردند و می‌گفت بگذارید من زنده بمانم. من آن را با بچه‌های خودمان مقایسه می‌کردم که شهادت رویایی‌ترین آرزوی آنها در زندگی است. یک جریان قوی در جوان‌های ما وجود دارد و نه فقط نسلی که در دفاع مقدس بودند و الان چهره‌های محاسن سفید شده‌ای مثل بنده هستند، جوانان امروزی که به ما مراجعه می‌کنند حتی برای دفاع از حرم در فواصل دور اعلام آمادگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: این نیرو (بسیج) برای دفاع از ارزش‌های اسلام مرز نمی‌شناسد. آنها برای دفاع از آبرو و ارزش‌های اسلامی بار سفر می‌برند.

بسیج همچنان وجود دارد

سرلشکر سلامی خطاب به دیپلمات‌های وزارت امور خارجه بیان کرد: سیاست بدون مضمون قدرت نقش آفرین نیست. ما صاحب قدرتی هستیم که کمتر جایی در جهان این قدرت وجود دارد. وجود این قدرت یک موضوع است و شعاع تاثیر آن موضوع دیگری است و تا آنجایی که این قدرت دارای شعاع تاثیر است، ما در آنجا صاحب نقش هستیم و می‌توانیم تعیین کننده باشیم. بسیج همچنان وجود دارد و من به عنوان خادم بچه‌ها آنها را در کرونا دیدم. جایی که مردم متوفیان خود را نمی‌توانستند غسل داده و دفن کنند این بچه‌ها بدون هیچ هراسی و در اوج فداکاری و ایثار اموات مومنان را غسل می‌دادند و کفن کرده و به خاک می‌سپردند.

وی افزود: در فقرزدایی و محرومیت زدایی و در سیل و زلزله شاهد تلاش‌های بسیجیان بودم. این نیرو همه جا منتشر است و وقتی چنین عظمتی را در اختیار داریم از هیچ چیزی واهمه نداریم.

در درون ما هیچ آثار نگرانی از جنگ نیست و هیچ کس نمی‌ترسد

سردار سلامی گفت: در محیط پیرامون ما ظرفیت بروز جنگ بالاست و ظرف ۴۵ سال گذشته هر آنچه جنگ بوده به جز جنگ‌های بالکان و اوکراین، همه جنگ‌ها در این منطقه بوده است. ولی در درون ما هیچ آثار نگرانی از جنگ نیست و هیچ کس نمی‌ترسد. اسرائیل فلسطین را بمباران می‌کند و آمریکایی‌ها تهدید می‌کنند. در شمال ما جنگ یک پدیده قوی همیشه هست و در شرق ما وجود داشت. ناوهای هواپیمابر به منطقه اعزام می‌شوند و این‌ها نماد قدرت یک امپراتوری هستند که در آب‌های جهان سرگردان هستند و به عنوان ابزارهای نفوذ و سیطره سیاسی عمل می‌کنند، ولی زمانی به ایران می‌رسند خاصیت سیاسی خود را از دست می‌دهند و مجبورند تاثیر بپذیرند. همانطور که وزیر دفاع آمریکا چند سال پیش گفت به فلزات قراضه تبدیل می‌شوند.

وی گفت: دلیل اصلی آن قدرتی است که به فضل الهی شکل گرفته و در حال عمل کردن است.

سردار سلامی بیان کرد: به فضل الهی تحول جالبی در جهان رخ داده که ممکن است در کوتاه مدت قابل رویت نباشد، ولی آثار بلندمدت آن حتما روشن خواهد شد و آن این است که انقلاب اسلامی وقتی از مرزها عبور کرد و سازه‌هایی از قدرت شکل گرفت و این سازه‌ها به هم گره خورد و جغرافیایی از مقاومت را شکل داد و جبهه مقاومت ایجاد شد، دشمنان ما مجبور شدند از پناهگاه‌های راهبردی خارج شوند و دشمنان مجبور شدند مستقیما وارد گسترش نظامی شوند. ولی این گسترش آنقدر وسیع شده که خود آنها دچار پدیده گسترش بیش از حد شدند.

ترجیحات سیاسی دولت‌ها با نظام سلطه متفاوت شده است

وی ادامه داد: الان آمریکایی‌ها در میدان تاکتیک هم تحت تاثیرند و به پایگاه‌های آنها هم حمله می‌شود. مثل کشتی که انصارالله یمن تصرف کرد، یک پیامد راهبردی وسیعی داشت و نشان می‌داد در این منطقه معادله جدیدی حاکم می‌شود و نشان می‌دهد این قدرت توانایی خود را براساس ایمن سازی براساس محدودیت‌های خود از دست می‌دهد و این قدرت‌ها کم کم ناکارآمد می‌شوند. هر چه تهدید می‌کنند کسی نمی‌ترسد.

فیلم

فرمانده کل سپاه عنوان کرد: ترجیحات سیاسی دولت‌ها با نظام سلطه متفاوت شده است و متحدان قدیمی هم با ترجیحات سیاسی آنها کار نمی‌کنند. ائتلاف‌های سخت که یک روز در یک جنگ ماه‌ها در کنار هم می‌جنگیدند، دیگر قابل شکل‌گیری نیست و این به دلیل فرسایش همه قوای آنهاست، از جمله قدرت نظامی، سیاسی و توان فرهنگی آنها.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: با اینکه هالیوود قوی‌ترین پایانه فرهنگی جهان برای شکل دادن به فرهنگ جهانی است، ولی نمی‌توانند جوانان مسلمان را از جهاد دور کنند.

فرمانده کل سپاه به وضعیت غزه اشاره کرد و افزود: قصه غزه که پیش آمده موتور محرک جدیدی است که یک عزم جهادی در همه سرزمین‌های اسلامی و حتی فراتر از اسلام شکل بگیرد. شاید مهمترین اتفاق این است که واقعیت این قدرت‌ها نسبت به آنچه در فضای عملیات روانی ترویج می‌‌کنند، تفاوت و تمایز را نشان می‌دهد. شما همیشه آمریکا را با چند مفهوم که ترویج می‌کند می‌شناسید دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، امنیت و رفاه، پنج عصری است که آمریکا می‌خواهد خود را با آن به جهان معرفی کند، ولی آنچه امروز از شخصیت سیاسی آمریکا همه دنیا به چشم می‌بیند، این است که این قتل عام را در غزه صورت می‌دهند.بی‌شرمانه این را دفاع مشروع توصیف می‌کنند و جهان این را می‌بیند.

وی گفت: هیچ فصل مشترکی بین افکار عمومی در جهان و این مفاهیم که به عنوان ارزش‌های آمریکا مطرح می‌شود، وجود ندارد. امروز همه عالم حتی در نزدیک‌ترین نقطه به هیأت حاکمه آمریکا این اعتراض و نفرت نسبت به سیاست‌ها و مقامات آمریکا وجود دارد و آمریکا در حال منزوی شدن، حداقل در نزد افکار عمومی است.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: منطق انقلاب ما و ارزش‌های انقلاب ما و آگاهی بخشی‌های انقلاب ما منتقل شده است. آنچه را ما می‌گفتیم امروز مصداق پیدا کردند. اگر ما از آمریکا به عنوان جنایتکار جنگی حرف می‌زدیم، نمی‌پذیرفتند. ولی امروز هیچکس نمی‌تواند بگوید حرفی که ایران درباره آمریکا می‌زد که این شیطان بزرگ است، درست نبوده و همه متوجه می‌شوند و این یک واقعیت است. اینکه آمریکا برای اینکه مسائل خودش را حل کند می‌خواهد همه کشورها را قربانی کند،‌ یک واقعیت است. اینکه اینها اشغالگرند و هیچ جامعه‌ای برای آنها ارزش حیات ندارد و وقتی در تنگنا قرار می‌گیرند حاضرند همه دنیا را فدای اهداف خود کنند.

عملکرد دستگاه دیپلماسی ما ستایش برانگیز است

وی با اشاره به اوضاع کنونی در جهان بیان کرد: این فضا به دیپلماسی ما این امکان را می‌دهد که کشورها و ملت‌ها شنوای حرف ما باشند و عرصه برای دیپلماسی عمومی ما فراهم شده است. البته عملکرد دستگاه دیپلماسی ما ستایش برانگیز است. از اینکه سیاست خارجی ما ظرفیت انقلابی خوبی از خود نشان داده و ان‌شاءالله در سطح یک انقلاب شکوهمند تحرکات دیپلماتیک قوی صورت می‌دهد. ما به افکار عمومی جهان دوخته و ادغام شده‌ایم.

سردار سلامی با اشاره به وضعیت کنونی در غزه خاطرنشان کرد: ما ملت با عاطفه و احساس هستیم و مهربانی برای ما خیلی مهم است. همیشه به مظلوم اهمیت می‌دادیم و شهد شیرین دفاع از مظلوم از عاشوار در ما نهادینه شده و هر روز رشد می‌کند. آنچه اتفاق می‌افتد، یک انتحار و خودکشی برای جریانی است که امروز این جنایت‌ها را در غزه انجام می‌دهد. این هم دلایل اعتقادی دارد و به دلایل اعتقادی، حتما این جبهه باطل فروخواهد پاشید. روزی فراخواهد رسید و مجبور می‌شوند خودشان خانه‌هایشان را به دست خودشان و حتی به دست مومنان خراب کنند.

فیلم

رژیم صهیونیستی در نهایت قادر به اداره یک جنگ طولانی مدت نخواهد بود

فرمانده کل سپاه گفت: حتی با منطق نظامی و سیاسی که به این صحنه نگاه می‌کنیم می‌بینیم رژیم صهیونیستی در نهایت قادر به اداره یک جنگ طولانی مدت نخواهد بود. یک حادثه کوچک وقتی در سرزمین بزرگ رخ می‌دهد، پیامدهای آن ماه‌ها در افکار عمومی باقی می‌ماند. این جغرافیا به گونه‌ای است که هر شکست می‌تواند آخرین شکست باشد.

وی به اوضاع جاری در سرزمین‌های اشغالی اشاره و خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد مشاغل از بین رفته است و روزانه ۲۶۰ میلیون دلار هزینه این جنگ برای رژیم صهیونیستی است. آنچه امروز بیشترین عامل حفظ جنگ است نیاز شخصی نخست‌وزیر این رژیم است. هیچ نمایشی ضعیف‌تر و تحقیرآمیزتر از نمایش اسرائیل در مقابل طوفان الاقصی نیست.

سردار سلامی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی اظهار داشت: ۱۵۰۰ نفر آدم را از میان حسگرهای الکترونیکی و سیستم‌های شنود و بالن‌ها و ... عبور دادند و عملا متوجه نشدند. از بین رفتن اعتبار یک سیستم امنیتی بزرگ‌ترین عامل فروپاشی یک نظام است.

کسر کوچکی از ظرفیت‌های مقاومت فعال شده

وی درباره پیش‌بینی این جنگ اظهار داشت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها عقلانی عمل نمی‌کنند. نسل‌های آینده فلسطین آموختند باید با چه کسی بجنگند و حتما سلاح در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. رژیم صهیونیستی بیش از این قوی نخواهد شد و دشمنان آن قوی خواهند شد و سرانجام پیروزی با مظلومان فلسطینی خواهد بود.

به گفته فرمانده کل سپاه، کسر کوچکی از ظرفیت‌های مقاومت فعال شده است.

سردار سلامی در پایان با بیان اینکه عزیزان در وزارت خارجه در این دو ماه واقعا زحمت کشیدند، خطاب به وزیر خارجه، مدیران و دیپلمات‌های وزارت خارجه اظهار داشت: شما بسیار قدرتمند هستید. دشمنان ما شاید از یک جهت بهتر می‌دانند که قدرت ما چقدر است.

ابراهیم الدیلمی سفیر یمن در تهران و جمعی از مدیران و کارمندان وزارت امور خارجه در این نشست حضور داشتند و در حاشیه مراسم نیز نمایشگاهی از تصاویر دیپلمات‌های شهید و بسیجی وزارت امور خارجه برپا شده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها