خشم مقامات صهیونیست از اقدام گوترش برای آتش بس فوری در غزه

خشم مقامات صهیونیست از اقدام گوترش برای آتش بس فوری در غزه
پنج‌شنبه 16 آذر 1402 - 09:20

نامه دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت در خصوص فعال سازی بند ۹۹ منشور این سازمان برای اعلام آتش بس بشر دوستانه، خشم مقامات صهیونیست را برانگیخت. 

العالم ـ فلسطین اشغالی

الی کوهن،‌ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شدیدا به نامه بی سابقه دبیر کل سازمان ملل بر اساس ماده 99 منشور این سازمان به شورای امنیت برای اقدام فوری در جهت برقراری آتش بس در غزه اعتراض کرد.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد دبیر کلی آنتونیو گوترش بر سازمان ملل خطری برای صلح جهانی است.

وی درخواست گوترش برای فعال‌سازی ماده 99 سازمان ملل را "حمایت از حماس" دانست.

در همین حال، نماینده صهیونیست ها در سازمان ملل هم استعفای گوترش را خواستار شد.

آنتونیو گوترش شامگاه دیروز (چهارشنبه)‌ با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل، بند ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرد و از این نهاد خواست با توجه به اوضاع بحرانی غزه، آتش بس بشردوستانه اعلام کند.

دبیرکل سازمان ملل به دنبال حملات مستمر رژیم صهیونیستی به فلسطینیان غزه که تا کنون به شهادت بیش از 16 هزار نفر منجر شده و بیشتر آنان زنان و کودکان هستند،‌ در نامه خود به شورای امنیت هشدار داده که وضع در غزه در حال تبدیل شدن به فاجعه ای با اثرهای جبران ناپذیر است.

این نخستین بار در دوره دبیرکلی گوترش است که بند ۹۹ منشور را فعال می کند. ماده ۹۹ به دبیرکل سازمان ملل اجازه می دهد وقتی«امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاد، اعضای شورای امنیت را به جلسه ای فوری فرا بخواند و از آنها بخواهد اقدامی فوری برای برقراری صلح انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها