سازمان ملل: امکان عملیات بشردوستانه در جنوب غزه وجود ندارد

سازمان ملل: امکان عملیات بشردوستانه در جنوب غزه وجود ندارد
جمعه 17 آذر 1402 - 06:21

مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد که دیگر امکان عملیات بشردوستانه در جنوب غزه وجود ندارد.

العالم - فلسطین اشغالی

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی با اشاره به وضعیت فاجعه بار نوار غزه افزود که فضای امنی برای کار سازمان ملل وجود ندارد و گروه‌های امدادی در غزه نمی‌دانند فعالیت آنها به کجا ختم می شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه حل جدی خاموش کردن همه سلاح‌ها است.

گریفیتس همچنین اضافه کرد که نشانه ها حکایت از آن دارد که احتمالا رژیم اسرائیل از طریق گذرگاه کرم شالوم اجازه ورود بخشی از کمک‌ها به نوار غزه را بدهد.

گذرگاه کرم شالوم که در تقاطع اسرائیل، نوار غزه و مصر قرار دارد، پیش از درگیری کنونی میان اسرائیل و گروههای مقاومت فلسطین ، برای رفت و آمد بیش از ۶۰ درصد کامیون‌های امدادی به غزه استفاده می‌شد.

این گذرگاه پس از حملات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر بسته شد و کمک های امدادی به غزه از طریق گذرگاه رفح در مرز مصر که برای عبور و مرور مردم و نه کامیون‌ها طراحی شده است، ارسال می شود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.

این اولین باری است که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌دهد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

گوترش در این نامه گفته است: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بسردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها