برنی سندرز خطاب به بایدن: در قتل عام مردم غزه شریک هستیم

برنی سندرز خطاب به بایدن: در قتل عام مردم غزه شریک هستیم
پنج‌شنبه 23 آذر 1402 - 02:58

برنی سندرز سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، رویکرد نظامی رژیم اسرائیل را "غیر اخلاقی" دانست و با انتقاد از بمباران و کشتار مردم غزه، گفت: این جنایتی است که با بمب‌های آمریکا و مالیات آمریکایی‌ها انجام می‌شود و متاسفانه در این قتل عام شریک هستیم.

العالم-آمریکا

سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا بر تلفات انسانی جنگ اسرائیل علیه مردم غزه از جمله آوارگی دسته جمعی، افزایش تلفات و بمباران بی رویه تاکید کرد.

این سناتور یهودی در نامه خود به بایدن، نوشت: این حملات نه تنها یک فاجعه انسانی بلکه یک جنایت جمعی است که با بمب‌ها و تجهیزات تولید و ارائه شده توسط آمریکا و مالیات سنگین آمریکایی‌ها انجام می‌شود و متأسفانه ما در این قتل عام شریک هستیم.

بایدن به دنبال ارائه بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اسرائیل است اما سندرز از او خواست از ارائه این کمک‌ها خودداری کند. سندرز گفت: این پول امکان ادامه بمباران گسترده و بی‌رویه کابینه بنیامین نتانیاهو را فراهم می‌کند.

وی همچنین از دولت بایدن خواست تا از تلاش‌های سازمان ملل برای تضمین یک آتش‌بس فوری بشردوستانه حمایت کند.

این سناتور که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد، بارها تاکید کرده است که نمی‌توان آتش‌بسی با حماس برقرار کرد و این اظهارات خشم بسیاری از کارمندان و حامیان سابق او را برانگیخته که خواستار پایان جنگ هستند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که شمار شهدا از ابتدای حمله اسرائیل در ۷ اکتبر تاکنون به ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان نیز از مرز ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

بر اساس گزارش دفتر بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نزدیک به ۹۰ درصد از ساکنان غزه آواره شده‌اند.

آمریکا ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ قطعنامه پیشنهادی گروهی از کشورهای عربی و اسلامی را برای برقراری آتش بس فوری در غزه در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

این قطعنامه در پی نامه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت با توجه وضعیت فاجعه بار نوار غزه بر اثر بمباران‌های رژیم اسرائیل و با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که وضعیت غزه را تهدید صلح و امنیت بین المللی دانسته بود، ارائه شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها