حمله سایبری به بزرگترین اپراتور تلفن همراه اوکراین

حمله سایبری به بزرگترین اپراتور تلفن همراه اوکراین
پنج‌شنبه 23 آذر 1402 - 03:49

یک گروه هکری که اوکراین مدعی وابستگی آن به سازمان اطلاعات ارتش روسیه است مسئولیت حمله‌‌ سایبری به بزرگترین اپراتور تلفن همراه اوکراینی را بر عهده گرفت.

العالم-اروپا

شرکت «کی‌یف استار» (Kyivstar)، بزرگترین اپراتور تلفن همراه اوکراین که دارای 24.3 میلیون مشترک تلفن همراه و بیش از 1.1 میلیون کاربر اینترنت خانگی است روز سه شنبه هدف حمله‌ سایبری قرار گرفت؛ حمله‌ای که خدمات این اپراتور را از کار انداخت، به زیرساخت فن آوری اطلاعات اوکراین آسیب وارد کرد، و سامانه‌های هشدار حمله هوایی در بخش‌های از اوکراین را خاموش کرد.

گروه هکری موسوم به Solntsepyok در پستی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد، مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده گرفت و تصاویری را به عنوان سند و مدرک دسترسی هکرهای این گروه به سرورهای اپراتور کی‌یف استار منتشر کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روسیه بارها دست داشتن خود در یک چنین حملات سایبری را رد کرده است.

سازمان حفاظت اطلاعات و ارتباطات ویژه دولت اوکراین (SSSCIP) در بیانیه‌ای از تحقیقات خود به همراه آژانس اطلاعات داخلی این کشور (اس.بی.یو) درباره این حمله سایبری خبر داد.

این سازمان در اشاره به آژانس اطلاعات نظامی روسیه (جی.آر.یو) ادعا کرد: «مسئولیت این حمله سایبری از سوی یکی از گروه های روسی که فعالیت‌هایش به اداره اصلی ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه مرتبط است تقبل شد

این سازمان اوکراینی بدون اشاره به نام گروهی که مسئولیت این حمله سایبری را پذیرفت مدعی شد: «این رخداد بار دیگر استفاده روسیه از فضای سایبری به عنوان یکی از دامنه‌های جنگ علیه اوکراین را تایید می‌کند

سازمان حفاظت اطلاعات و ارتباطات ویژه دولت اوکراین چند ماه پیش ادعا کرد گروه هکری Solntsepyok نماینده یک گروه هکری روس ملقب به Sandworm است که پیشتر ادعای ارتباط آن با آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه را مطرح کرده بود.

گروه هکری Solntsepyok در پست خود در پیام‌رسان تلگرام از آنچه «همکاران مرتبط» در شرکت کی‌یف استار خواند تشکر کرد.

آژانس اطلاعات داخلی اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد، بعد از این حمله سایبری یک پرونده قضایی برای کسانی که مرتکب خیانت شده‌اند را مفتوح کرده است.

پربیننده ترین خبرها