فلج سیاسی اسرائیل

 فلج سیاسی اسرائیل
جمعه 24 آذر 1402 - 22:29

یاگیل‌لوی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تل‌آویو طی یادداشتی در «فارن‌پالیسی (https://t.co/V8OwL25LLt)» مورخ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ بیان داشته که نه‌تنها خشونت‌طلبی جناح راست اسرائیل بلکه قدرت‌طلبی نتانیاهو که حیات سیاسی‌اش را به این جنگ گره زده، مانع پایان درگیری است.

العالم - فلسطین اشغالی

استاد علوم سیاسی دانشگاه تل‌آویو یادآور شده که هر گونه موضع «ضدجنگ» در سرزمین‌های اشغالی به معنای دفاع از حماس تلقی شده و با هزینه بالایی همراه خواهد بود. به همین دلیل جناح چپ میانه اسرائیل در انزوا قرار گرفته و افکارسنجی‌ها نشان‌گر «افزایش حمایت از ایده بازسازی شهرک‌های یهودی در غزه» است.

تعبیر لوی این است که هیئت حاکمه اسرائیل دچار «فلج سیاسی» شده است. زیرا نه‌تنها «اهداف روشن و واقع‌بینانه‌ای» برای تهاجم زمینی به غزه تعریف نکرده بلکه «از شناسایی لحظه مناسب برای خروج» از جنگ نیز ناتوان است.

وی اشاره می‌کند که ارتش اسرائیل صرفاً با کشتار غیرنظامیان به پیش رفته و این «جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی» اسرائیل را تضعیف کرده است.

پیشنهاد نویسنده این است که اسرائیل ضمن خروج از غزه و واگذاری حکومت غزه به تشکیلات خودگردان، با اجازه بازسازی این منطقه به حکومت خودگردان و معرفی آن به عنوان «ناجی غزه»، موجب افزایش محبوبیت این تشکیلات و تضعیف حمایت از حماس شود.

ولی لوی اذعان دارد که فعلاً چنین پیشنهادی در ساخت سیاسی اسرائیل، خریداری ندارد و وظیفه وادارسازی تل‌آویو به این پیشنهاد را بر دوش آمریکا می‌گذارد:«در این شرایط، حمایت و مداخله متحدانش نه‌تنها برای اسرائیل مفید، بلکه حیاتی است».

موضع برنی‌سندرز مبنی بر اینکه کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل مشروط به پذیرش راه‌حل دوکشوری از سوی تل‌آویو باشد و انتقاد اخیر کامالا هریس از اسرائیل؛ نشان‌گر اثرگذاری فشارهایی است که برای ترغیب کاخ سفید به وادارسازی اسرائیل به عقب‌نشینی در جریان است.

*احسان کیانی ـ اشراق

پربیننده ترین خبرها