شورای امنیت در تدارک قطعنامه جدید برای ارسال کمک به غزه

شورای امنیت در تدارک قطعنامه جدید برای ارسال کمک به غزه
دوشنبه 27 آذر 1402 - 10:10

شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است امروز (دوشنبه) به پیشنهادی رای دهد که از اسرائیل می خواهد اجازه ارسال کمک به نوار غزه از طریق زمین، دریا و هوا را بدهد و سازمان ملل یک مکانیسم برای نظارت بر ارسال کمک‌های بشردوستانه ایجاد کند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش اقدس العربی،‌ دیپلمات‌ها گفتند که سرنوشت پیش نویس قطعنامه به مذاکرات نهایی بین ایالات متحده که دارای حق وتو در شورای امنیت است و امارات متحده عربی که متن پیش نویس را تهیه کرده است، بستگی دارد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما به طور سازنده و شفاف در کل فرآیند مشارکت داشتیم تا بر سر واژگانی که مورد تأیید قرار گیرد، توافق کنیم». وی افزود: «امارات متحده عربی دقیقاً می‌داند که چه چیزی می‌تواند تأیید شود و چه چیزی را نمی‌توان تأیید کرد و اگر بخواهد این کار را انجام دهد به عهده خود است.»

دیپلمات‌ها گفتند که ایالات متحده می‌خواهد اصطلاحات مربوط به توقف درگیری‌ها را نرم‌تر کند.

متن پیش نویس که در حال حاضر توسط رویترز مشاهده شده است، خواستار «توقف فوری و پایدار درگیری برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه» است.

تصمیم شورای امنیت مستلزم تایید حداقل 9 رای و عدم وتو از سوی ایالات متحده، فرانسه، چین، انگلیس و یا روسیه است.

هدف این پیش نویس قطعنامه ایجاد یک مکانیسم نظارتی سازمان ملل در غزه برای کمک‌های ارسالی از طریق زمین یا دریا یا کمک های ارائه شده از سوی کشورهای غیر طرف درگیری است. سازمان ملل متحد به تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل، نحوه ارسال این کمک‌ها را اطلاع خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها