رویترز: عربستان برای حفظ رابطه با ایران در ائتلاف آمریکا شرکت نکرد

رویترز: عربستان برای حفظ رابطه با ایران در ائتلاف آمریکا شرکت نکرد
پنج‌شنبه 30 آذر 1402 - 22:06

یک رسانه انگلیسی در تحلیلی دلیل عدم مشارکت عربستان سعودی در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا را عدم تمایل ریاض برای به هم نزدن رابطه با ایران توصیف کرده است.

العالم - عربستان سعودی

یک رسانه انگلیسی در تحلیلی روز پنجشنبه نوشته عربستان سعودی تمایلی ندارد آشتی با ایران را با حضور در ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ به هم بزند.

خبرگزاری رویترز نوشته هنگامی که ایالات متحده آمریکا تشکیل ائتلاف دریایی تحت رهبری خود برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را اعلام کرد نبود نام عربستان سعودی در میان کشورهای مشارکت‌کننده در این طرح خودنمایی می‌کرد و احتمالاً باعث حیرت در میان کارشناسان شد.

طبق این گزارش، با آنکه عربستان سعودی دارای ارتشی مجهز به تسلیحات آمریکایی است و از حدود ۹ سال پیش جنگی را علیه انصارالله یمن آغاز کرده و علاوه بر آن برای ۳۶ درصد از وارداتش به بنادر دریای سرخ وابسته است اما ریاض و متحدانش در کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایلی برای مشارکت در این ائتلاف نشان ندادند.

این رسانه نوشته است: «به نظر می‌رسد دلیل اصلی این عدم حضور، نگرانی (ریاض) از احتمال انحراف از هدف راهبردی طولانی مدتش مبنی بر خروج از جنگی پرآشوب در یمن و اجتناب از تنش مخرب با ایران بوده است.

انصارالله یمن که در حال حاضر کنترل بخش زیادی از یمن را در اختیار دارد از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرده کشتی‌های تحت مالکیت یا تحت پرچم و یا عازم رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌دهد.

پایگاه خبری آکسیوس نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی هفته پیش گزارش داده بود تهدیدها و حملات ارتش یمن در روزهای گذشته موجب طولانی‌تر و گران‌تر شدن سفر کشتی‌های اسرائیلی شده است.

به نوشته آکسیوس در چند هفته گذشته کشتی‌هایی که عازم دیگر بنادر در خارج از رژیم صهیونیستی بوده‌اند هم مجبور شده‌اند از مسیرهای طولانی‌تری استفاده کنند تا هدف حملات یمنی‌ها واقع نشوند.

در هفته‌های اخیر، به موازات شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی در غزه، ارتش یمن نیز عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند تنگ‌تر کرده است.

مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی تا کنون نتوانسته‌اند راهکاری برای مقابله با ارتش یمن پیدا کنند. پایگاه آکسیوس در گزارش دو هفته پیش خود به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده بود کابینه جنگی نتانیاهو تصمیم گرفته فعلاً از دادن پاسخ نظامی به اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی خودداری کند.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از چندین کانال برای انصارالله پیام فرستاده و از آنها خواسته حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند.

اما نوشته مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که این هشدارها تا کنون تأثیری بر روی آنها نداشته و آنها از شدت حملات خود نکاسته‌اند.

تشکیل یک ائتلاف جدید دریایی از جمله دیگر گزینه‌هایی است که آمریکا و رژیم اسرائیل با تشکیل آن قصد دارند به مقابله با ارتش یمن بپردازند. با وجود این، عدم مشارکت عربستان سعودی و امارات موجب شده موفقیت این طرح نیز در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

خبرگزاری رویترز نوشته مقام‌های آمریکایی از گفتن مستقیم اینکه عربستان و امارات در این ائتلاف شرکت نکرده‌اند خودداری کرده‌اند. سخنگوهای دولت‌های عربستان و امارات هیچ‌کدام به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده‌اند.

با وجود این، خواه این دو کشور کاملاً از مشارکت در این طرح خودداری کرده‌ باشند یا اینکه یک نقش حاشیه‌ای در آن به عهده گرفته باشند آنچه مشخص است این است که آنها نمی‌خواهند جزو کشورهای مشارکت‌کننده در کارزاری دیده شوند که ممکن است به راهبرد بلندمدتشان ضربه بزند. چنین اقدامی علاوه بر این باعث تحریک خشم کشورهای جهان عرب علیه آنها خواهد شد.

دو منبع در خلیج فارس که با این موضوع آشنایی دارند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دلیل غیبت عربستان و امارات این است که آنها می‌خواهند از تشدید تنش‌ها با ایران یا به خطر انداختن صلح در یمن اجتناب کنند.

ایاد الرفاعی، ازدانشگاه ملک عبدالعزیز در جده گفت: «وقوع یک جنگ دیگر به معنی حرکت از یک فرایند سیاسی به یک فرایند نظامی دیگر است که نقشه ژئوپولتیکی خاورمیانه را برای مدت‌ها دچار تغییر خواهد کرد.»

طبق تحلیل رویترز، عربستان سعودی وامارات به دلیل تردیدهایی که درباره تعهد طولانی‌مدت آمریکا به این دو کشور دارند اکنون سال‌هاست که تلاش کرده‌اند با یافتن شرکای جدید سیاست منطقه‌ایشان را دچار تحول کنند.

بزرگترین گام را عربستان سعودی در این راستا با توافقی که با میانجی‌گری چین با ایران حاصل کره برداشته است. این توافق در ماه فوریه در پکن حاصل شد.

سعودی‌ها علاوه بر این خواستار پایان دادن به جنگ ۹ ساله‌شان در یمن هستند. رویترز نوشته این جنگ اکنون به بن‌بستی برخورد کرده که به حیثیت عربستان لطمه زده به دلیل حملات یمن به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های انرژی عربستان باعث ایجاد ناامنی دراین کشور شده است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

طبق نوشته رویترز، صلح در یمن برای امارات هم مهم است، اگرچه این کشور در سال ۲۰۲۰ بخش اعظم نیروهایش را از جنگ خارج کرد. امارات هنوز هم از گروه‌های یمنی حمایت می‌کند و انصارالله یمن سال گذشته ابوظبی را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داد.

خبرگزاری رویترز نوشته که حملات رژیم صهیونیستی در غزه باعث شده تلاش‌های عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل از مسیر خارج شود.

از طرف دیگر، مطابق این تحلیل، بسیاری از کشورهای عربی از حملات انصارالله به کشتی‌های اسرائیلی استقبال کرده‌اند و آن را مصداق نادری از اقدام لازم کشورهای عربی در حمایت از فلسطینی‌ها توصیف کرده‌اند.

در همین حال شبکه خبری «سی‌ان‌ان» امروز گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که طوفان الاقصی و جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه سبب تقویت جایگاه داخلی و منطقه‌ای حماس شده ‌است.

«تحلیل (سازمان‌های) اطلاعاتی ایالات متحده هشدار می‌دهد که نفوذ حماس از زمان حمله‌اش به رژیم صهیونیستی بیشتر شده است»؛ این تیتر گزارش شبکه سی‌ان‌ان درباره نظر نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص وضعیت کنونی حماس است.

به روایت این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها در آمریکا، «انبوهی از تحلیل‌های جدید نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده هشدار داده‌اند که اعتبار و نفوذ حماس در خاورمیانه و فراتر از آن، پس از حمله هفتم اکتبر و پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است».

جرالد فیرشتاین، سفیر سابق آمریکا در یمن به رویترز گفت ایالات متحده احتمالاً از اینکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت علنی از تشکیل این کارگروه حمایت نکرده‌اند چندان خشنود نیست.

رویترز نوشته آمریکا علی‌رغم اختلاف چندساله با عربستان بر سر برخی سیاست‌ها در خاورمیانه کماکان مهم‌ترین متحد این کشور و تأمین‌کننده اصلی تسلیحات آن به شمار می‌رود.

فارس

پربیننده ترین خبرها