پیامدهای تغییر مسیر کشتی های تجاری در پی تنش در دریای سرخ

پیامدهای تغییر مسیر کشتی های تجاری در پی تنش در دریای سرخ
جمعه 1 دی 1402 - 11:23

روزنامه گاردین اعلام کرد که در سایه تنش های اخیر در دریای سرخ، بیش از ۱۰۳ کشتی تجاری مسیر تردد خود را تغییر داده اند.

العالم ـ جهان اسلام

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، در پی تنش های اخیر در دریای سرخ میان نیروهای مسلح یمن و کشتی های وابسته به اسرائیل، بیش از ۱۰۳ کشتی باری مسیر تردد خود را تغییر داده اند و به جای راه میان‌بر خود از کانال سوئز مصر، از دماغه «امید نیک» عبور می کنند.

این تغییر مسیر کشتی ها به افزایش حدود شش هزار مایل دریایی به دریانوردی تجاری معمول میان آسیا و اروپا منجر شده است که باعث تاخیر ۳ الی ۴ هفته ای رسیدن کالاها به مقصد خود می شود.

گفتنی است که سالیانه حدود ۱۹ هزار کشتی از کانال سوئز عبور می کنند. این کانال که به دریای سرخ منتهی می شود، یکی از آبراه های مهم تجارت جهانی است و از آن برای انتقال کالا و انرژی بین اروپا و آسیا و سایر مناطق جهان استفاده می شود.

این اختلال در دریانوردی باعث افزایش قیمت نفت شده است به طوری‌ که قیمت آتی نفت برنت پس از کاهش به کمتر از 74 دلار در هفته گذشته، روز چهارشنبه 1.2 درصد افزایش یافت و به بالای 80 دلار رسید.

گفتنی است که به دنبال حملات رژیم صهیونیستی علیه مواضع حماس در غزه، یمن کشتی هایی را که در دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی فعالیت می کنند، در اعتراض به بمباران و تجاوزگری مخرب این رژیم در غزه، مورد حمله قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها