موشک سام 18 نیروهای قسام چیست و چه اهمیتی در نبرد غزه دارد؟ 

موشک سام 18 نیروهای قسام چیست و چه اهمیتی در نبرد غزه دارد؟ 
پنج‌شنبه 7 دی 1402 - 21:50

گردان‌‌های قسام روز گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ علیه غزه از موشک سام 18 برای انجام عملیاتی علیه بالگردهای اسرائیلی استفاده کرده است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

مبارزان قسام 2 بالگرد اسرائیلی را یکی در منطقه الصفطاوی در شمال شهر غزه و دیگری در اردوگاه جبالیا در شمال باریکه غزه با موشک سام 18 هدف قرار دادند.

موشک سام 18 چیست و چه اهمیتی در نبرد دارد؟

یک سامانه موشکی زمین‌به‌هوای دوش‌پرتاب و کوتاه‌برد ساخت روسیه است که به «ایگلا» معروف است. برد آن حدودا 5000 کیلومتر است و سرعت آن بالغ بر 600 متر در ثانیه است. وزن این موشک نیز حدودا 10 کیلوگرم است. وزن کلاهک انفجاری این موشک بالغ بر 1.17 کیلوگرم از مواد منفجره است.

این موشک با اشعه فروسرخ هدایت می‌شود و دستگاه‌های راداری نمی‌توانند عملکرد آن را خنثی کنند.

قسام پیش از این مدل‌های دیگری از این موشک در اختیار داشت از جمله سام 7 و سام 9 که مدل سام 18 نسبت به مدل‌های سابق پیشرفته‌تر است.

طبق اعلام رسانه‌های اسرائیلی، سال گذشته بالگردهای اسرائیلی که در حال انجام حملاتی در غزه بودند هدف اصابت موشک سام 7 از سوی مبارزان قسام قرار گرفتند.

واکنش کاربران به استفاده قسام از موشک سام 18

«جمال» یکی از کاربران گفت: رژیم اشغالگر اخیرا به طور گسترده از بالگردهای پیشرفته‌ای استفاده می‌کند و در مقابل مقاومت غزه نیز سلاح پیشرفته سام 18 را وارد نبرد کرده است.

یکی دیگر از کاربران به نام «مصعب» تاکید کرد: حماس روز گذشته از موشک سام 18 استفاده کرد و گویی که می‌خواهد بگوید که استفاده از این موشک پیام ما در صورت استفاده از بالگرد آپاچی است.

«کیم» نیز گفت: پس از استفاده از موشک سام 18 توسط حماس، اسرائیل در محاسبات خود بازنگری خواهد کرد . قطعا در مرحله سوم نبرد، آپاچی هدف بعدی خواهد بود.

«محسن زین» نیز خاطرنشان کرد: مشخص است که حماس سلاح‌های تاکتیکی تهاجمی و دفاعی دارد که هنوز تا این لحظه رونمایی نکرده است. مشخص است که حماس خود را برای نبردی طولانی‌مدت آماده کرده است.

.

پربیننده ترین خبرها