علمای الازهر: کشتارهای غزه، لکه ننگی برای حامیان رژیم صهیونیستی است

علمای الازهر: کشتارهای غزه، لکه ننگی برای حامیان رژیم صهیونیستی است
پنج‌شنبه 7 دی 1402 - 22:55

هیأت علمای ارشد الازهر ضمن اعلام حمایت از ملت فلسطین، تأکید کرد که تاریخ حامیان رژیم صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد.

العالم - مصر

هیأت علمای ارشد الازهر «حمایت مطلق» خود را از حق مردم فلسطین در دفاع از خود تا زمان بیرون راندن رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

علمای الازهر تأکید کردند که کشتارهای غزه، لکه ننگی بر پیشانی همه حامیان مالی و تسلیحاتی و رژیم صهیونیستی است و تاریخ این کشورها را فراموش نخواهد کرد.

اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه امروز خبر داد که در پی حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تا کنون، ۲۱ هزار و ۳۲۰ نفر شهید و ۵۵ هزار و ۶۰۳ نفر نیز زخمی شده‌اند.

اشغالگران صهیونیست، صبح امروز دیر البلح و اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه را بمباران کردند و موجب شهادت و زخمی شدن شماری از شهروندان فلسطینی شدند، همچنین یک خودروی حامل زخمی‌ها را در دیر البلح هدف قرار دادند که به شهادت همه سرنشینان آن منجر شد.

روزنامه العربی الجدید ضمن نقل بیانیه این هیأت، گزارش داد: «ما کاملا مخالف کوچاندن مردم فلسطین از وطنشان به هر جای دیگری هستیم. تمامی پیشنهاهای سران اسرائیل، فقط برای نابودی مسئله فلسطین است».

علمای الازهر ضمن محکوم کردن وتوی قطعنامه توقف حملات صهیونیست به غزه از سوی امریکا، از دادگاه لاهه خواستند که سران صهیونیست را به عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه کنند.

این نهاد که عالیترین مرجعیت دینی در مصر است، از کشورهای عربی و اسلامی خواست که تمامی اقدامات لازم را برای توقف حملات تل‌آویو و شکست محاصره نوار غزه انجام دهند و این مسئله را «وظیفه شرعی» برای این کشورها عنوان کرد.

‏علمای الازهر با اشاره به اینکه از حجم حملات وحشیانه و کشتار زنان و کودکان توسط رژیم صهیونیستی نگران هستند، تأکید کردند که هدف از این جنایات، پاکسازی نژادی در فلسطین است.

از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، دولت آمریکا به صراحت از خواسته رژیم اشغالگر برای انتقال فلسطینی‌های نوار غزه به نقطه‌ای به اصطلاح امن در شبه جزیره سیناء از طریق ایجاد یک کریدور بشردوستانه حمایت می‌کند.

مقامات مصری می‌گویند: «طرح روشنی در راستای اهداف رژیم اشغالگر وجود دارد که مبتنی بر پاکسازی اراضی اشغالی فلسطین از مالکان و ساکنان اصلی آن و مجبور کردن آن‌ها به ترک سرزمینشان با دادن حق انتخاب بین مرگ تحت بمباران رژیم اسرائیل یا آوارگی در خارج از سرزمین خود است».

به تحلیل ناظران سیاسی، اجرای این طرح، کلید زدن دور جدیدی از پاکسازی قومی فلسطینی‌ها و آوارگی آن‌ها است.

این طرح با مخالفت قاهره نیز همراه است. سامح شکری وزیر خارجه مصر پیشتر در این خصوص گفته بود: «مصر با هرگونه اظهار نظر از هر جناحی و هر تفکری درباره تضعیف تمامیت ارضی مصر به ویژه صحرای سینا که مردم مصر برای آن جانفشانی کرده اند، مخالف است... یک وجب از خاک سینا را به کسی نمی‌دهیم و هرگز اجازه نخواهیم داد، کسی به آن تجاوز کند».

فارس

پربیننده ترین خبرها