آمریکا مقر حمله اتمی به هیروشیما را برای مقابله با چین احیا می‌کند

آمریکا مقر حمله اتمی به هیروشیما را برای مقابله با چین احیا می‌کند
شنبه 9 دی 1402 - 16:16

 یک پایگاه رها شده آمریکایی در اقیانوس آرام که زمانی برای بمباران اتمی ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته بود، برای تقابل با چین احیا می‌شود.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نفوذ فزاینده پکن در اقیانوس آرام، باعث بازیابی تعداد زیادی از باندهای متروکه در پایگاهی به مساحت ۱۰۰ کیلومتر مربع شده است که در تینیان، بخشی از قلمرو ایالات متحده در جزایر ماریانای شمالی قرار دارد.

یک سخنگوی نیروهای هوایی اقیانوس آرام (PACAF) به خبرگزاری فرانسه گفت: بازسازی فرودگاه‌های دوران جنگ جهانی دوم به PACAF مسیری با سرعت اجرایی برای تقویت زیرساخت‌ها در منطقه ارائه کرده است.

اگرچه در این بیانیه به «احساس فوریت» برای ارتقا قابلیت‌ها اشاره شده که PACAF را قادر می‌سازد تا «قابلیت جنگی را افزایش دهد و وضعیت بازدارندگی را در کنار متحدان و شرکای خود بهبود بخشد»، اما به طور مستقیم به چین اشاره‌ای نشده است.

اما برنامه‌های واشنگتن در راستای ساخت یک تاسیسات در تینیان، در میانه چرخش نظامی جدی در منطقه اقیانوس آرام در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و درحالی است که چین پایگاه‌های جدید خود را در این منطقه از جمله در آب‌های مورد مناقشه می‌سازد.

سند برنامه ریزی سال ۲۰۲۲ وزارت دفاع آمریکا که راهبرد دفاع ملی خوانده می‌شود، حکایت از این دارد که جامع‌ترین و جدی‌ترین چالش برای امنیت ملی ایالات متحده، تلاش اجباری فزاینده (جمهوری خلق چین) برای بازسازی منطقه هند و اقیانوس آرام و نظام بین‌المللی مطابق با منافع و ترجیحات این کشور است.

کنت ویلسباخ ژنرال نیروی دریایی آمریکا به تازگی به رسانه نیکی آسیا گفت: پایگاه هوایی قدیمی تینیان آسفالت‌های وسیعی در زیر جنگل‌های بیش از حد رشد کرده دارد. ما از الان تا تابستان آن جنگل را پاکسازی خواهیم کرد.

طبق گفته سخنگوی PACAF، در همین حال پروژه‌های نظامی برای توسعه پایگاه و سوخت در فرودگاه غیرنظامی مجاور جزیره تینیان در حال انجام است.

به گزارش ایرنا،‌ پایگاه هوایی در تینیان با فاصله ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتری از ژاپن هر چند در حال حاضر ناشناخته می‌آید اما در سال ۱۹۴۵ مهم‌ترین و شلوغ‌ترین پایگاه در جهان بود چراکه ۶ باند آن میزبان بمب افکن‌های B-۲۹ آمریکا برای انجام عملیات علیه توکیو بود.

همچنین در ۶ و ۹ اوت همان سال (۱۵ و ۱۸ مرداد ۱۳۲۴)، هواپیماهای مستقر در آنجا بمب‌های هسته‌ای بر روی هیروشیما و ناگازاکی ریختند.

طبق گزارش اخیر سرویس تحقیقات کنگره (CRS)، در سه سال گذشته، پولی که سالانه به هزینه‌های ساخت و ساز نظامی هندو- پاسیفیک اختصاص می‌یابد، از ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها