گزارش العالم از مهمترین رویدادهای یمن در سال 2023+ویدئو

شنبه 9 دی 1402 - 21:26

مهمترین اتفاق در یمن در سال 2023 ادامه‌یافتن مذاکرات میان صنعا و ریاض با میانجیگری عمان با هدف دستیابی به یک توافق صلح فراگیر و اعلام حمایت گسترده یمن در سطح مردمی و نظامی از آرمان فلسطین در ماه‌های پایانی سال جاری بود.

العالم ـ یمن

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم در یمن،‌ ماه‌های نخست سال جاری در یمن شاهد تداوم آتش‌بس نظامی میان طرفها همزمان با گفتگوهای گسترده با میانجیگری عمان میان طرف یمنی و سعودی با هدف دستیابی به توافق صلح فراگیر بود. مهمترین پیشرفتی که در این گفتگوها حاصل شد، سفرهای رسمی متقابل میان صنعا و ریاض برای نخستین بار از ابتدای جنگ بود و این علاوه بر سفرهای متعدد هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل و هیئت عمانی بود.

پس از آن تحولی در روند مذاکرات و توافقی درخصوص نقشه‌راه برای حل بحران یمن صورت گرفت؛ این نقشه‌راه شامل راه‌حل‌هایی برای پرونده انسانی و مشارکت در فرایند سیاسی فراگیر می‌شود؛چنانچه مبادله حدود 788 اسیر از دو طرف در نیمه آوریل بزرگترین دستاورد در پرونده انسانی به شمار آمد.

در عرصه داخلی نیز آتش‌بس زمینه‌ای برای صنعا برای سامان‌دادن به وضعیت نظامی خود از لحاظ تعداد نیروها و صنایع نظامی فراهم کرد؛ این مسئله در رژه نظامی نیروهای مسلح یمن در 21 ماه سپتامبر کاملا مشهود بود.

همزمان با اعلام مرحله جدید تحت‌نام مرحله تغییر ریشه‌ای که نخستین گام‌های آن برکناری عبدالعزیز بن حبتور و مکلف کردن این دولت به پیشبرد امور، بزرگترین رژه نظامی نیروهای مسلح نیز در 21 ماه سپتامبر به نمایش گذاشته شد.

اما سه ماه اخیر سال 2023 در یمن بسیار پرتب‌وتاب بوده است؛ مسئله فلسطین بر اوضاع یمن سایه افکند. به‌دنبال عملیات طوفان الاقصی و حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه، تظاهرات گسترده و فعالیت‌های همبستگی با غزه سراسر یمن را فراگرفت.

صنعا از طریق انجام عملیات نظامی علیه اهداف مختلفی در اراضی اشغالی، رسما مشارکت خود در نبرد علیه رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

هدف‌قراردادن کشتی‌های وابسته به رژیم اشغالگر و نیز کشتی‌های عازم این رژیم، مهمترین تحولی است که به دنبال آن آمریکا به بهانه تامین امنیت دریای سرخ، در 19 ماه دسامبر از تاسیس ائتلاف دریایی برای مقابله با عملیات صنعا خبر داد.

در سایه این تحول نظامی و تداوم تحرکات سیاسی، یمن سال جدید را آغاز می‌کند. تمام پرونده ها باز هستند ولی هنوز به نتایج موردنظر نرسیدند و مشخص نیست که در این پرونده‌ها فرج و گشایش صورت خواهد گرفت و یا با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها