فرانسه 14 راکتور هسته‌ای جدید می‌سازد

فرانسه 14 راکتور هسته‌ای جدید می‌سازد
دوشنبه 18 دی 1402 - 02:01

وزیر انرژی فرانسه اعلام کرد کشورش برای ساخت 14 نیروگاه هسته‌ای جدید برنامه‌ریزی کرده است.

العالم-اروپا

«آنیس پانیه-روناشه»، وزیر «گذار انرژی» در دولت فرانسه اظهار کرد شش نیروگاه هسته‌ای جدیدی که دولت پاریس هم اکنون برای ساخت آنها برنامه‌ریزی کرده برطرف کننده نیاز فرانسه نبوده و این کشور مجموعا نیازمند ساخت 14 نیروگاه هسته‌ای جدید بوده و برای ساخت این تعداد از نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

این وزیر دولت فرانسه در مصاحبه با هفته‌نامه «لا تریبون دیمانش» بیان داشت، ساخت راکتورهای هسته‌ای بیشتر و گسترش ترکیب منابع انژری تجدید پذیر برای فرانسه برای آن که وابستگی این کشور به سوخت‌های فسیلی تا سال 2035 از 60 درصد به 40 درصد کاهش پیدا کند اهمیت حیاتی دارد.

پانیه روناشه ادامه داد: «پیش‌نویس یک قانون که به زودی ارائه خواهد شد تصریح می‌دارد نیاز ما به منابع انرژی هسته‌ای فراتر از شش راکتور آب فشرده اروپایی که در اوایل 2022 از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام شدند است.»

او اضافه کرد: «لایحه این قانون شامل هشت نیروگاه دیگر که تا کنون از سوی دولت به عنوان یک گزینه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند می‌شود.»

رئیس جمهور فرانسه در سال 2022 انرژی هسته‌ای را محور سیاستش برای رساندن این کشور به وضعیت انتشار کربن صفر تا سال 2050 قرار داد. او در این راستا از یک پروژه ساخت شش راکتور آب فشرده جدید اروپایی و مطالعات برای ساخت هشت راکتور دیگر رونمایی کرد.

فرانسه ده‌ها میلیارد یورو از بودجه دولتی را برای تامین این پروژه‌ها اختصاص داده و استراتژی جدید این کشور در حوزه انرژی باید ازسوی پارلمان تصویب شود. پارلمان فرانسه بحث و مناظره بر سر این استراتژی را از اواخر ماه ژانویه برنامه‌ریزی کرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها