سفیر سعودی در لندن: حماس بخشی از راه‌حل سیاسی برای جنگ است

سفیر سعودی در لندن: حماس بخشی از راه‌حل سیاسی برای جنگ است
چهارشنبه 20 دی 1402 - 09:18

سفیر عربستان سعودی در انگلیس با بیان اینکه جنبش مقاومت اسلامی "حماس" می‌تواند در شرایطی خاص در دولت آتی فلسطین در نوار غزه مشارکت کند، اظهار داشت که عملیات حماس در هفتم اکتبر، روند عادی‌سازی را هدف قرار نداده است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، شاهزاده "خالد بن بندر بن سلطان" سفیر سعودی در لندن، روز گذشته در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ابراز عقیده کرد که "عادی‌سازی هدف حمله حماس ( طوفان الاقصی) نبود"؛ زیرا به گفته وی، تاریخ این نزاع "به ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و این، دلیل حمله هفتم اکتبر است نه مذاکرات درباره عادی‌سازی با اسرائیل".

این شاهزاده سعودی با تأکید بر اینکه "حماس بخشی از راه‌حل سیاسی برای جنگ" است، افزود که این امر به فکر و تلاش بیشتری نیاز دارد.

او بر لزوم آتش‌بس در نوار غزه تأکید کرد و گفت "راه‌حلی ایده‌آل برای پسا جنگ وجود ندارد و جامعه جهانی هنوز به توافقی درباره آتش‌بس نرسیده است... تشکیلات خودگردان منابع زیادی برای ایفای نقش در غزه دارد"، و ضرورت دارد جامعه جهانی نیز در این امر مشارکت کند.

سفیر سعودی در لندن درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: "قبل از عملیات هفتم اکتبر، رایزنی‌ها درباره عادی‌سازی میان عربستان و اسرائیل جریان داشت. برای ما، نقطه پایانی البته چیزی کمتر از کشور مستقل فلسطین را شامل نمی شد. بنابراین در حالی که پس از هفتم اکتبر همچنان به عادی‌سازی باور داریم، اما این بدان معنی نیست که این مسئله به زیان ملت فلسطین انجام خواهد شد."

شاهزاده بندر بن‌سلطان با تأکید بر اینکه به رغم حمله هفتم اکتبر، کشورش همچنان به عادی‌سازی علاقه‌مند است، گفت: بدون تشکیل کشور فلسطین، نمی‌توانیم با اسرائیل همزیستی کنیم.

پیش از این نیز در سپتامبر گذشته، "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی در اظهاراتی تلویزیونی گفته بود که گفت‌وگوها برای برقراری روابط کشورش با اسرائیل "هر روز به توافق نزدیک‌تر" می‌شده است.

با این حال، پس از عملیات هفتم اکتبر حماس علیه صهیونیست‌ها و جنگ مرگبار رژیم اشغالگر علیه نوار غزه، مقام‌های ریاض از واشنگتن خواستند که گفت‌وگوهای سه‌جانبه برای عادی‌سازی متوقف شود.

همزمان، شورای وزیران عربستان سعودی، روز گذشته در نشستی "درخواست‌های اسرائیل درباره کوچاندن ساکنان غزه و اشغال دوباره این باریکه و احداث شهرک‌ها در آن" را قاطعانه محکوم کرد.

پربیننده ترین خبرها