تظاهرات در 56 شهر مغرب علیه جنایات اسرائیل در غزه

تظاهرات در 56 شهر مغرب علیه جنایات اسرائیل در غزه
شنبه 23 دی 1402 - 14:42

مردم مغرب دیروز (22 دی) در 56 شهر این کشور جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرده و خواستار پایان روابط میان رباط و تل آویو شدند.

العالم- مغرب

اعتراضات علیه حملات اسرائیل به غزه که بیش از سه ماه است ادامه دارد، امروز (۲۳ دی) در ۵۶ شهر مغرب برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، این تظاهرات به ابتکار و دعوت بنیاد «حمایت از مسائل جامعه مدنی امت»، و با شعار «نه به آوارگی فلسطینیان» در ۱۱۳ منطقه و ناحیه برگزار شد.

معترضان با محکوم کردن جنگ غزه و سکوت جامعه جهانی، از آفریقای جنوبی به دلیل تشکیل پرونده «نسل کشی» علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری تقدیر کردند.

تظاهرات کنندگان بنرها و پلاکاردهایی در محکومیت «بی عمل جهانی» در کمک به مردم غزه و «سکوت جهانی و حقارت رسمی اعراب» در دست داشتند و خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود سریع کمک‌های بشردوستانه شدند.

آن‌ها همچنین از دولت مغرب خواستند تا در توافق عادی‌سازی خود با اسرائیل تجدید نظر کند و با لحن شفاف و صریح به حمایت از مردم غزه و محکومیت حملات اسرائیل برخیزد.

مغرب در سال ۲۰۲۰ بر سر تقویت روابط با رژیم صهیونیستی توافقی را با واسطه‌گری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا منعقد کرد؛ در راستای این توافق واشنگتن حاکمیت مغرب بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی آفریقا را به رسمیت شناخت. رباط و تل‌آویو هنوز عادی‌سازی روابط را تا مرحله تاسیس سفارتخانه پیش نبرده‌اند، اما چندی پیش یک پیمان همکاری نظامی امضا کردند.

مقام‌های مغربی به‌رغم در پیش گرفتن سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌اند که به حمایت از تشکیل کشور فلسطین ادامه می‌دهند و خواستار برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و حفاظت از تمامی غیرنظامیان در این باریکه شده‌اند.

احزاب و گروه‌های مختلف در مغرب به شکلی فزاینده به سیاست عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم تل‌آویو از زمان شروع جنگ اخیر صهیونیست‌ها علیه غزه اعتراض کرده‌اند. معترضان مراکشی در اعتراضات قبلی همچنین خواستار تحریم شرکت‌هایی که از اسرائیل حمایت می‌کنند، شدند.

جمع‌آوری طومار در مکومیت رژیم صهیونیستی

این چندمین بار در سه ماه گذشته است که گروههای مختلف غیردولتی در مغرب اقدام به سازماندهی تظاهرات گسترده در شهرهای این کشور می‌کنند.

شب گذشته نیز دهها نفر از فعالان مغربی مقابل پارلمان این کشور دست به تحصن زده و خواستار حمایت رسمی از دادخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه شدند.

پربیننده ترین خبرها