وال استریت ژورنال: اسرائیل قصد دارد کریدور فیلادلفیا را تصرف کند

وال استریت ژورنال: اسرائیل قصد دارد کریدور فیلادلفیا را تصرف کند
يکشنبه 24 دی 1402 - 12:07

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد رژیم صهیونیستی برنامه‌ دارد تا یک عملیات نظامی را برای تصرف محور فیلادلفیا در جنوب غزه اجرا کند.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت، رژیم صهیونیستی قصد اجرای عملیاتی نظامی را در مرز جنوبی نوار غزه با هدف تصرف کریدوری در این مرز تحت عنوان کریدور فیلادلفیا دارد؛ محوری که در یک طرف آن مصر و در طرف دیگر آن یک میلیون فلسطینی آواره قرار دارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، رژیم صهیونیستی از زمانی که نزدیک به دو دهه قبل از نوار غزه خارج شد کل مرزهای این باریکه فلسطینی را بجز کریدور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) در مرز جنوبی با مصر در کنترل داشته و حالا قصد دارد عملیاتی پرخطر را برای در کنترل گرفتن مرز جنوبی با مصر به اجرا بگذارد.

رهبران رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم مدعی هستند که باید به این بهانه که حماس از این کریدور سلاح به داخل نوار غزه منتقل می‌کند کنترل این منطقه مرزی را به دست آورند.

وال استریت ژورنال نوشت، مقام‌های فعلی و سابق رژیم صهیونیستی و مقام‌های مصری گفتند، تل آویو به قاهره اطلاع داده برای اجرای یک عملیات نظامی در محل این مرز در سمت غزه برنامه‌ریزی می‌کند. این مقام‌ها اظهار کردند، این عملیات احتمالا شامل حذف مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین از یک گذرگاه کلیدی و مستقر کردن نیروهای اسرائیلی در طول این کریدور که از محل تلاقی مرزهای غزه با مصر و رژیم صهیونیستی در جنوب شرق به سمت دریای مدیترانه امتداد می‌یابد، می‌شود.

وال استریت ژورنال در این مطلب ادعا کرد: «مصر نگران است عملیات اسرائیل به نقض مفاد معاهده صلح ۱۹۷۹ بین دو طرف که محدودیت‌هایی را بر تعداد سربازان استقرار یافته از سوی آنها در مرز در این منطقه وضع کرد منجر شود. همچنین یک چنین عملیات نظامی از سوی اسرائیل این ریسک را دارد که به صورت تصادفی خساراتی را در داخل خاک مصر به بار بیاورد. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند برای رفع این نگرانی‌ها در حال هماهنگ کردن برنامه حمله خود در داخل غزه با مصر هستند. مصر در روزهای اخیر پیشنهاد اسرائیل در مورد استقرار پرسنل امنیتی اسرائیلی در سمت خاک مصر در این مرز به جهت گشت زنی‌های مشترک با مصر را رد کرده و این طرح را ناقض حاکمیت خود خوانده است. مقام‌های مصری گفتند، این کشور به اسرائیل گفته در حال تقویت موانع فیزیکی در سمت مرز خود و استقرار برج‌های نگهبانی و دوربین‌های شناسایی بیشتر در آنجا است اما اطلاعات خود را با اسرائیل به اشتراک نمی‌گذارد.»

وال استریت ژورنال گزارش کرد: «رهبران اسرائیل هنوز موافقت نهایی را برای این عملیات در مرز ارائه نکرده اند و زمان اجرای عملیات وابسته به مذاکرات با دولت مصر است؛ دولتی که در تلاش برای منعقد کردن یک توافق جدید بر سر آزاد ساختن گروگانهای اسرائیلی تحت اختیار حماس در ازای آزادی زندانی‌های فلسطینی و آتش‌بس در غزه است. اجرای حمله در این منطقه پیچیدگی نظامی دارد چون بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی که از دیگر نقاط نوار غزه فرار کرده‌اند در این منطقه متمرکز شده‌اند. اکثر آنها در شهر رفح که مجاور این کریدور است به سر برده یا در نقاط دیگر این مرز چادر زده‌اند. اسرائیل حتی برای اجرای یک عملیات نظامی محدود به منظور اشغال زمینی به عرض کمتر از یک کیلومتر باید به سمت شهر رفح در مجاورت این مرز و مناطق محل قرارگیری کمپهای چادری آوارگان پیشروی کند و تحلیلگران امنیتی نگران هستند که چنین عملیاتی بحران انسانی را عمیقتر کند.»

پربیننده ترین خبرها