چرا رژیم اشغالگر به دنبال کنترل مرز مصر و غزه است؟

چرا رژیم اشغالگر به دنبال کنترل مرز مصر و غزه است؟
يکشنبه 3 دی 1402 - 12:50

شبکه خبری قدس به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل مصر را از تصمیم خود برای کنترل و تصرف نوار مرزی با مصر یا محور موسوم به «فیلادلفیا» آگاه کرده است و از سربازان مصری خواسته برای آمادگی جهت ورود تانک ها، مرز را تخلیه کنند.

العالم - مصر

براساس گزارش این شبکه، رژیم اشغالگر به مصر گفته مسئولیتی در قبال امنیت هیچ یک از سربازان مصری هنگام اشغال مرزها ندارد و این عملیات نظامی را انجام خواهد چه مصر آن را بپذیرد یا قبول نکند!

پایگاه والا نیز به نوبه خود به نقل از برخی منابع نظامی اعلام کرد یک عملیات نظامی غیرعادی روز شنبه بین گذرگاه کرم ابوسالم و رفح در محور فیلادلفیا انجام شد.

نتانیاهو در نشست غیرعلنی کمیته روابط خارجی و امنیت کنست از تصمیم کابینه خود برای کنترل محور فیلادلفیا حد فاصل غزه و مرز مصر، سخن گفت و رسانه های رژیم اسرائیل نیز آن را تایید کردند.

سرلشکر فایز الدویری کارشناسان نظامی معتقد است حرکت ارتش رژیم اسرائیل به سمت محور فیلادلفیا با هدف جداسازی نوار غزه از صحرای سینا و مصر است، اما بعید است به ثمر بنشیند.

وی در گفت و گو با الجزیره افزود: اشغالگران پس از شکست در سطح استراتژیک، به دنبال این هستند که تمام گذرگاه های منتهی به نوار غزه را تحت کنترل مطلق خود قرار دهند.

بهانه های حمله

رادیو اسرائیل یکشنبه به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل، گفت: "تل آویو در حال برنامه ریزی برای ساخت دیوار زیرزمینی ضد تونل میان نوار غزه و مصر است."

رادیو عبری افزود: کابینه نتانیاهو پس از جنگ غزه به دنبال ساخت دیوار در محور فیلادلفیا است و مصری ها نیاز امنیتی به آن را درک می کنند.

دولت مصر درسال‌های گذشته، یک عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان در منطقه سینا در مرز شمال شرقی این کشور آغاز کرد که شامل تخریب تونل‌هایی بود که نوار غزه را به مصر متصل می‌کرد.

مصر پس از آن، یک دیوار فولادی ساخت و برخی خانه ها و مزارع شهر رفح مصر و روستاهای آن را تخریب کرد تا یک منطقه حائل مرزی به عمق حدود پنج کیلومتری در منطقه سینا ایجاد کند.

سازمان گذرگاه‌های فلسطینی با تکذیب این گزارش‌ها،تاکید کرد طرف مصری هرگونه اطلاعاتی درباره تصمیم دشمن برای حرکت نظامی در محور مرزی فلسطین و مصر را تکذیب کرد.

برخی رسانه‌های مصری نیز به نقل از منابع آگاه اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر آغاز عملیات زمینی تانک‌های اسرائیلی برای اشغال محور فیلادلفیا در مرز نوار غزه با مصر را تکذیب کردند.

شبکه خبری قاهره مصر اعلام کرد: اخبار رسانه های اسرائیلی درباره اجرای عملیات زمینی از کرم ابو سالم تا محور فیلادلفیا در مرز غزه و مصر ، صحت ندارد.

اما مصطفی بکری، نماینده مصری نزدیک به دولت ، در پستی در پایگاه ایکس این عملیات را خطرناک و دارای عواقب وخیم دانست اما بعدا این پست و تکذیبیه‌های پایگاههای مصری را حذف کرد.

تلاش های میدانی بدون توجه به انکار مصر، بیانگر تصمیم کابینه نتانیاهو برای اشغال نوار مرزی با مصر است.

جنگنده های رژیم اشغالگر پنجشنبه گذشته گذرگاه کرم ابوسالم را بمباران کردند که به شهادت 4 فلسطینی از جمله سرهنگ بسام ابوغبن رئیس گذرگاه شد.

برخی منابع فلسطینی گزارش دادند که ارتش رژیم اشغالگر با دانستن این نکته که این گذرگاه محل انتقال برخی کمک ها پس از راه اندازی دوباره آن است، در طول مدت کار، آنجا را بمباران کرد.

جنگنده ها از ابتدای ماه جاری، مناطقی در جنوب نوار غزه را به شدت بمباران و به نزدیکی مرز مصر با نوار غزه حمله‌ای «غیرعادی» کردند که در بیش از دو ماه حمله به غزه بی‌سابقه بود.

پایگاه عبری bhol نیز به نقل از برخی منابع اعلام کرد : این حمله تونل‌های بین مصر و نوار غزه را هدف قرار داده است که گاهی «حماس از آنها برای قاچاق زندانیان یا رهبران جنبش استفاده می کرد.

اشغالگران با یک حمله بزرگ خانه های خط مقدم شهر رفح حد فاصل مصر و غزه را، بمباران کردند.

رادیو ارتش رژیم اشغالگر انتظار داشت «ارتش استقرار نیروهای خود را در منطقه گسترش دهد و عملیات زمینی را تشدید کند».

نظام مصر پس از حمله "غیر معمول" به نزدیکی مرز مصر، هیچ موضعی اتخاذ نکرد.

رادیو عبری 24ساعت پس از این حمله، گفت: «قاهره از استقرار نیروهای مشترک با اسرائیل در محور مرزی فیلادلفیا بین نوار غزه و مصر خودداری و تأکید کرد این منطقه فاقد هرگونه تونل است.

این رادیو افزود: مقامات مصری تاکید دارند که اسرائیل بدون مشورت یا هماهنگی با این کشور این اقدام را انجام داده و مقامات مصری در دیدار با همتایان اسرائیلی خود لزوم دور نگه داشتن عملیات نظامی از این منطقه را به دلیل تأثیر مستقیم آنها بر وضعیت سینا تکرار کردند.

برخی رسانه‌های مصری اواخر اکتبر گذشته، اعلام کردند دستکم 9 سرباز نیروهای مسلح در جریان حمله توپخانه‌ای اسرائیل که یک نقطه مصری در نزدیکی مرز با نوار غزه را هدف قرار داد، مجروح شدند.

ارتش مصر آن زمان اعلام کرد: در جریان درگیری‌های نوار غزه، یکی از برج‌های مراقبت مرزی مصر به‌طور تصادفی مورد اصابت ترکش گلوله تانک اسرائیلی قرار گرفت که به زخمی شدن سطحی شماری از نیروهای مرزبانی شد.

ارتش مصر افزود: طرف اسرائیلی بلافاصله پس از وقوع این حادثه غیرعمد ابراز تاسف کرد و گفت در حال بررسی این حادثه است .

ارتش رژیم اشغالگر نیز به نوبه خود اعلام کرد یکی از تانک های این کشور "به طور تصادفی به یک پایگاه مصری" در نزدیکی مرز با نوار غزه برخورد کرد.

طرف فلسطینی نیز گذرگاه رفح از زمان آغاز تجاوز، چهار بار بمباران شده است، در حالی که مقامات مصری نسبت به هرگونه عملیات نظامی در منطقه حائل به اشغالگران هشدار دادند

محور فیلادلفیا

محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در امتداد مرز نوار غزه و مصر در فاصله حدود 14 کیلومتری از آن قرار دارد، که دریای مدیترانه از شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب در امتداد مرز مصر با نوار غزه قرار دارد.

یک بند معاهده «کمپ دیوید» میان مصر و رژیم اشغالگر که در سال 1979 به امضا رسید، بیانگر این است که این محور یک منطقه حائل در امتداد مرز محسوب می‌شود، زیرا قبل از خروج از نوار غزه در سال 2005 در طرح موسوم به عنوان طرح "انفصال" تحت کنترل اشغالگران بود.

تا پیش از امضای «توافقنامه فیلادلفیا» میان مصر و کابینه رژیم اشغالگر در سپتامبر 2005 در مذاکراتی که 18 ماه به طول انجامید، هیچ سلاحی مجاز نبود و نیروهای مصری نیز اجازه حضور با سلاح های سبک در منطقه را نداشتند.

شمار نیروهای مصری حاضر بر اساس توافقنامه، در مرزهای حد فاصل نوار غزه، حدود 750 سرباز مرزبانی، مسلح به سلاح های سبک و متخصص در مبارزه با تروریسم، نفوذ فرامرزی و قاچاق است.

پربیننده ترین خبرها