مسئول نظامی سابق عراقی در گفتگو با العالم:

عراقی‌ها به هیچ عنوان حضور اسرائیلی‌ها را در کشور خود نمی‌پذیرند

سه شنبه 26 دی 1402 - 19:45

عبدالکریم خلف، سخنگوی سابق فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: همه عراقی‌ها به طور کامل با حضور صهیونیست‌ها در کشورشان مخالفند.

العالم - عراق

عبدالکریم خلف، سخنگوی سابق فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت همه عراقی ها به طور کامل با حضور صهیونیست ها در کشورشان مخالفند.

خلف در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره حمله موشکی ایران به مقر موساد در اربیل در شمال عراق گفت: روابط ایران و عراق، روابطی برجسته و تاریخی است و این دو کشور در زمینه های تاریخی و جغرافیایی و نیز اقتصادی به هم نزدیک هستند.

وی افزود : دولت عراق با هیچ شخص یا عاملی در هر نقطه از خاک عراق که موجب اذیت جمهوری اسلامی ایران شود، مسامحه نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که دولت عراق به طور جدی درصدد ضربه زدن به کسانی خواهد بود که بخواهند ثبات و امنیت را درداخل ایران نشانه بگیرند.

خلف گفت: موضوع حضور اسرائیل در عراق موضوعی بسیار حساس برای ملت و دولت و قانون عراق است.

خلف با اشاره به توافق امنیتی بین بغداد و تهران درخصوص گروه های تروریستی و جاسوس های موساد اسرائیلی در منطقه کردستان عراق، گفت : اقدامات دولت عراق در دور کردن این گروه ها از مرزها و اجازه ندادن به آن ها برای استقرار در مقرهای نزدیک به مرزهای ایران طبق خواسته جمهوری اسلامی بوده زیرا این گروه ها مسلح بودند و امنیت را نقض می کردند.

خلف تاکید کرد : حضور صهیونیست ها در عراق به طور کامل از نظر دولت و مردم این کشور مردود است و ما هیچ گونه حضور صهیونیست ها در خاک عراق و یا هیچ نوع همکاری با این رژیم در همه سطوح ، چه در زمینه همکاری روی میز یا زیر میز یا مقرهای موساد را نخواهیم پذیرفت.

موساد عامل تخریبی برای کل منطقه است

خلف اظهار داشت : موساد عامل و ابزاری برای تخریب کل منطقه و نه فقط برای ایران و عراق و حتی کشورهای حرکت کننده در مسیر عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل است.

وی تصریح کرد : موساد برای تضعیف همه تلاش می کند و حتی به کشورهایی مانند مصر و اردن هم که به عادی سازی با رژیم اسرائیل روی آورده اند، احترام نگذاشته و به امنیت این کشورها هم ضربه زده است و موجب فروپاشی اقتصاد این کشورها و ایجاد مشکلات دیگر برای آنان شده است.

این مسئول سابق عراقی گفت: وقتی چنین کانون خرابکاری در سرزمین آنها وجود دارد، عراقی ها قاطعانه از عهده آن برمی آیند و تاکید دارند که به هیچ وجه اجازه نخواهند داد که به ملت برادر ایران آسیبی برسد.

براساس قانون اساسی عراق هر کسی که با صهیونیست ها تعامل کند، مجازاتش اعدام است

سخنگوی سابق فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اظهار داشت: در قانون اساسی عراق، یک ماده قانونی وجود دارد درخصوص اینکه هر کسی که به هر شکلی با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشد یا با آن همکاری و از آن حمایت کند، مجازاتش اعدام است.

خلف افزود‌: شیاع السودانی نخست وزیر عراق درخصوص موضوع همکاری با رژیم صهیونیستی قاطع است و با وجود ادله و شواهد، دولت قادر است به کسانی که با این رژیم ارتباط و همکاری دارند، دسترسی پیدا کند و مجازات شود.

اوضاع در منطقه کردستان عراق مبهم است

خلف همچنین با بیان اینکه بسیاری از مسائل در منطقه کردستان عراق مبهم است و برخی از صهیونیست ها که سابقا در خدمت موساد بودند، درباره روابط عمیق با دولت منطقه کردستان عراق سخنانی گفته بودند ، گفت : دولت مرکزی عراق باید این مساله را به هر شکلی حل و فصل کند.

وی درباره همکاری اقتصادی میان دولت منطقه کردستان عراق و رژیم اشغالگر اسرائیل و صادرات نفت عراق به اراضی اشغالی گفت این مساله کاملا از سوی دولت مرکزی و ملت عراق مردود است و باید محکوم شود و نباید اجازه چنین فعالیت اقتصادی شود.

وی اظهار داشت: هر کسی که هر گونه اطلاعات و یا مدارک خاصی دراین خصوص دارد، باید با دولت عراق همکاری کند، به ویژه اینکه عراق صادرات نفت از منطقه کردستان را به دلایل بسیار رد کرده است، از جمله اینکه منطقه کردستان عراق از پذیرفتن حمایت اقتصادی آمریکا به منظور توسعه این منطقه سرباز زد.

سخنگوی سابق فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت : آمریکا به منظور توسعه نفوذ خود در منطقه به طور کامل و با همکاری یک گروه کُرد در سوریه ، از منطقه کردستان عراق حمایت می کند و این دو تهدیدی امنیتی برای سوریه، عراق، ترکیه و ایران به شمار می روند.

خلف گفت: موضوع کردستان فقط به عراق مربوط نمی شود ، اما عراق شرایطی را تجربه می کند که مسئولان ایرانی آنرا درک می کنند و با این وجود قادر است که در برابر هر کسی که ملت ایران را هدف قرار می دهد، به وظایف خود درقبال ملت و دولت ایران عمل کند. از این رو نخست وزیر عراق از اینکه حمله به وی اعلام نشده بود و وجود مقر موساد در اربیل شمال عراق، درتنگنا قرار گرفت.

مسئولان ایرانی خواهان این هستند که روابط تهران و بغداد ممتاز و در بالاترین سطوح باشد

سخنگوی سابق فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره بیانیه شدید اللحن وزارت امور خارجه عراق درخصوص حمله سپاه به مقر موساد در اربیل ابراز تاسف و تاکید کرد ملت های عراق و ایران تاکید دارند که دو ملت برادر هستند و مسئولان ایرانی می خواهند که روابط بین تهران و بغداد برجسته و در بالاترین سطح باشد.

پربیننده ترین خبرها