گزارش نیویورک تایمز از کابوس وحشتناک اسرائیل و تونل‌های حماس

گزارش نیویورک تایمز از کابوس وحشتناک اسرائیل و تونل‌های حماس
چهارشنبه 27 دی 1402 - 08:48

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: ارتش اسرائیل از اندازه، عمق و کیفیت شبکه تونل‌های جنبش حماس در نوار غزه غافلگیر شده است.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: یکی از این تونل‌ها به اندازه‌ای عریض بود که یک رهبر ارشد حماس می‌توانست در داخل آن رانندگی کند. تونل دیگری که زیر خانه یکی از رهبران ارشد این گروه بود به اندازه حدود ۳ زمین فوتبال مساحت داشت. ارتش اشغالگر همچنین از پیدا کردن یک پلکان مارپیچ منتهی به تونلی به عمق تقریبی ۷ طبقه خبر داده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از مسؤولان آمریکایی و اسرائیلی نوشته است: وسعت، عمق و کیفیت تونل‌های ساخته شده حماس در نوار غزه ما را شگفت‌زده کرده است. حماس برای ساخت این تونل‌ها از مواد و مصالحی استفاده کرده که تل‌آویو را کاملا شگفت‌زده و متعجب کرده است.

به گفته همین منابع، برآوردها حاکی است که تونل‌های حماس ۳۵۰ تا ۴۵۰ مایل امتداد دارد.

در این گزارش به نقل از "آرون گرین استون" افسر سابق سیا که حضوری گسترده در منطقه خاورمیانه داشت، آمده: حماس در ۱۵ سال گذشته، زمان و منابع را برای تبدیل نوار غزه به یک قلعه به خدمت گرفته است.

این گزارش می افزاید: این تونل‌ها برای ارتش اسرائیل به کابوس وحشتناک زیرزمینی تبدیل شده، و هر هدف استراتژی اسرائیل در حال حاضر در نوار غزه با تخریب کامل تونل‌ها مرتبط است.

یک مقام مسئول اسرائیلی به نیویورک‌تایمز گفته است:‌ تخریب تونل‌ها کار آسانی نیست؛ زیرا ابتدا باید موقعیت آنها را مشخص کرد و مطمئن شد که آيا گروگان‌های (اسیران اسرائیلی) در آنجا هستند یا خیر، از سوی دیگر، تلاش‌ها برای غرق کردن تونل‌های غزه با آب دریا شکست خورده است.

به گفته این مسئول اسرائیلی، غیرفعال کردن شبکه تونل‌ها و تخریب آنها شاید سال‌ها به طول بینجامد.

پیشتر روزنامه عبری‌زبان "معاریو" اعلام کرده بود که یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی که مسئول کشف و تخریب تونل‌های حماس در مرکز و شمال نوار غزه هستند، هنوز تا کامل کردن مأموریت خود فاصله زیادی دارند.

پربیننده ترین خبرها