نشریه آمریکایی: چین اوکراین را تحقیر کرد

نشریه آمریکایی: چین اوکراین را تحقیر کرد
پنج‌شنبه 28 دی 1402 - 09:53

یک نشریه آمریکایی فاش کرد مقام‌های چینی در جریان سفر اخیر خود به سوئیس تلاش‌های اوکراینی‌ها برای ترتیب دادن نشستی با نخست وزیر چین را ناکام گذاشته‌اند.

العالم - اروپا

نشریه آمریکایی «پالتیکو» به نقل از منابع ناشناس فاش کرد مقام‌های چینی در جریان سفر اخیر خود به سوئیس به منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد دست رد به درخواست اوکراینی‌ها برای برگزاری یک نشست بین «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور این کشور با «لی چیانگ»، نخست وزیر چین زده اند.

پالتیکو در این گزارش تصریح کرده است: «رهبران اوکراین تمایل خود را برای برگزاری نشستی با مقام‌های چینی در سوئیس در هفته جاری پنهان نکردند اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بدون رسیدن به دیدار مطلوبش به خانه برگشت و این ضربه‌ای به کی‌یف است. این در حالی است که هیات چین در سوئیس فرصت زیادی برای نشست با همتایان اوکراینی چه در شهر برن یا در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس داشت.»

در ادامه این مطلب آمده است: «قبل از اجلاس بین المللی اخیر صلح اوکراین در سوئیس، آندری یرماک رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت ضروری است که چین به این مذاکرات صلح در سوئیس بپیوندد و تلویحا گفت که زلنسکی فرصتی برای گفتگو با لی چیانگ، نخست وزیر چین خواهد داشت. در نهایت اوکراین هیچ پیشرفتی در متعهد ساختن چین به این مذاکرات حاصل نکرد و زلنسکی و لی چیانگ نیز گفتگو نکردند.»

پالتیکو نوشت: «به نظر می‌رسد که چین عمدا تصمیم گرفت با اوکراینی‌ها هیچ نشستی نداشته باشد و این اتفاق حاصل مشکلات مربوط به برنامه زمانی نبوده است.»

این نشریه آمریکایی نوشت که این جدیدترین نشانه است از اینکه چین میلی برای فشار وارد کردن به روسیه در رابطه با جنگ در اوکراین ندارد.

پالتیکو نوشت: «پکن درخواست کی‌یف برای یک نشست را در یک مقطع در جریان سفرهای متقابل آنها به سوئیس رد کرد. یک مقام ارشد آمریکایی دیگر هم گفت چین بعد از آنکه روسیه از آن خواست ملاقات‌های دیپلماتیک با اوکراین را متوقف کند با هر گونه گردهمایی با اوکراین مخالفت کرده است.»

به گزارش فارس، به نوشته این نشریه آمریکایی، یک مقام اوکراینی با رد این گزارش مدعی شده که هیات کی‌یف برنامه‌ای برای نشست با مقام‌های چینی نداشته و کی‌یف همچنین درخواستی نیز برای چنین نشستی نداشته است.

به نوشته پالتیکو، یک مقام رده بالای اروپایی هم گفت این بلوک از چین خواسته تماس مستقیم با زلنسکی برقرار کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها