ناکامی آمریکا از ماجراجویی نظامی در دریای سرخ

ناکامی آمریکا از ماجراجویی نظامی در دریای سرخ
پنج‌شنبه 28 دی 1402 - 19:53

«نیویورک‌تایمز» طی گزارشی به قلم تعدادی از نویسندگان به ارزیابی پیامدهای حمله آمریکا به یمن پرداخته است.

العالم - آمریکا

براساس این گزارش، اقدام دولت بایدن، به معنی آغاز نبرد منطقه‌ای است و اکنون سخن بر سر مهار آن است.

طبق این گزارش، اقدام آمریکا، نه تنها به نفع این دولت نیست بلکه اهداف این کشور را بیش از قبل تحت تهدید گروه‌های مقاومت قرار داده است. در واقع اقدام دولت بایدن «خط باریکی میان بازدارندگی و تشدید تنش» است. این نویسندگان به خصوص ابراز داشتند که ایران و حزب‌‌الله تاکنون در ضربه به منافع آمریکا محتاط بوده‌اند ولی ممکن است دیگر دلیلی برای احتیاط نداشته باشند.

کارشناسان متذکر شدند که از ابتدای جنگ غزه، نیروهای ایالات متحده ۵۳ بار در عراق و ۷۷ بار در سوریه، هدف قرار گرفتند و «تلفات محدودی» داشتند. ولی آمریکا کمتر از ۱۰ بار واکنش نشان داده است.

در این گزارش ذکر شده که خطر دیگری که این حملات برای آمریکا داشته، این است که به جهانیان نشان داد ایالات متحده در حمایت از اسرائیل، به طور مستقیم وارد عمل خواهد شد. این در شرایطی که «اسرائیل در دادگاه لاهه مجبور به دفاع از اتهام نسل‌کشی است» برای وجهه عمومی آمریکا، مناسب نیست.

همچنان که در این گزارش ذکر شده، ترور شهید رضی موسوی در سوریه و سپس جنایت کرمان، مسیر تشدید منازعه را هموارتر کرده که عملیات موشکی جدید سپاه پاسداران علیه محل آموزش تروریست‌های شاخه خراسان داعش در سوریه و همچنین علیه مرکز وابسته به موساد در اربیل، نشانگر آن است که شدت نبرد در آینده ممکن است به نفع آمریکا و متحدانش رقم نخورد.

به قلم احسان کیانی از کانال اشراق

پربیننده ترین خبرها