ادعای پنتاگون: به دنبال جنگ با یمن نیستیم!

ادعای پنتاگون: به دنبال جنگ با یمن نیستیم!
جمعه 29 دی 1402 - 06:33

سخنگوی پنتاگون با بیان این ادعا که حملات آمریکا به یمن صرفاً جنبه دفاعی دارد، مدعی شد واشنگتن به دنبال جنگ با انصارالله یمن نیست.

العالم - آمریکا

به گزارش رویترز، سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون پنجشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای به تشریح جزئیات دور پنجم حملات نظامیان آمریکایی بر علیه انصارالله یمن پرداخت اما در عین حال ادعا کرد که ما به دنبال جنگ با آنها نیستیم.

سینگ با این ادعا که نیروهای انصارالله یمن به پرتاب موشک‌های کروز یا ضد کشتی به سمت کشتی‌های تجاری و دریانوردان بی گناه اقدام می‌کنند، مدعی شد: کاری که ما به اتفاق شرکای خود در حال انجام آن هستیم و حملات ما به انصارالله یمن از جمله هدف قرار دادن موشک‌های ضد کشتی آنها در روز پنجشنبه صرفاً جنبه دفاعی دارد.

این اظهارات سخنگوی پنتاگون در حالی مطرح می‌شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه (به وقت محلی) با اذعان به ناتوانی محور ضد انصارالله یمن به رهبری واشنگتن و عدم موفقیت آنها برای متوقف کردن حملات در دریای سرخ برغم حملات نظامی گفت که حملات آمریکا علیه انصارالله یمن ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت که حملات نظامی آمریکا علیه «حوثی‌ها» (انصارالله یمن) ادامه خواهد داشت، اما اذعان کرد که بمباران آمریکا و انگلیس هنوز حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف نکرده است.

بایدن تصریح کرد: «وقتی می‌گوئیم آیا آنها حوثی‌ها را متوقف می‌کنند، پاسخ خیر است و اگر بپرسیم آیا آنها ادامه خواهند یافت، پاسخ بله است.»

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در هواپیمای ایر فورس وان ریاست جمهوری آمریکا، گفت: امروز ما به تعدادی از موشک‌های حوثی که آماده پرتاب در جنوب دریای سرخ بودند، حمله کردیم.

کربی بدون پرداختن به دلیل اصلی حملات در دریای سرخ که به دلیل توقف حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل و نیز بمباران غزه صورت می‌گیرد، مدعی شد: ایالات متحده آمریکا دست از تلاش برای دستیابی به راهکار دو کشوری برنخواهد داشت. غزه پس از جنگ وجود خواهد داشت و دوباره اشغال نخواهد شد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» معرفی خواهد شد و این موضوع از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) به بعد اجرایی خواهد شد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع اسرائیل را در دریای سرخ تا زمانی که حملات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

قطعنامه شورای امنیت علیه انصارالله یمن، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اگرچه از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند، اما در واقع مجوزی به آمریکا و همپیمانانش برای حمله به مواضع انصارالله یمن را داده است.

این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها