روایت‌های تکان‌دهنده پزشکان انگلیسی از وضعیت فاجعه‌بار غزه

روایت‌های تکان‌دهنده پزشکان انگلیسی از وضعیت فاجعه‌بار غزه
يکشنبه 1 بهمن 1402 - 14:36

پزشکان انگلیسی که اخیرا برای کمک به نوار غزه رفته بودند پس از بازگشت از این باریکه، اظهارات تکان دهنده‌ای درباره وضعیت فاجعه‌بار بهداشتی بیمارستان‌ها در نتیجه تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی بر زبان آوردند.

العالم - فلسطین اشغالی

پزشکان انگلیسی که در بیمارستان «شهداء الاقصی» در نوار غزه کار می‌کردند، در این باره گفتند که بدترین جراحات در زندگی حرفه‌ای خود را در آنجا دیده‌اند و اغلب مجبور می‌شدند مجروحان را بدون تجهیزات پزشکی مداوا کنند.

طبق گزارش وبگاه عربی۲۱، دکتر «نیک مینارد» که به عنوان جراح در آکسفورد انگلستان کار می‌کند، گفت که او و همکارانش پس از یک سفر یک روزه از قاهره، پایتخت مصر وارد غزه شدند و کار آنها ۲۵ ماه گذشته میلادی آغاز شد.

مینارد اولین برداشت خود را هنگام ورود به غزه بیان کرد و گفت: آنچه دیدم بسیار بدتر از انتظارم بود، در بیمارستان شهدای الاقصی وحشتناک‌ترین جراحاتی را دیدم که فکر نمی‌کردم در زندگی حرفه‌ای‌ام ببینم.

مینارد با بیان اینکه کودکان زیادی را دیده‌ است که دچار سوختگی مرگبار، از دست دادن دست و پا و جراحات مرگبار در قفسه سینه و شکم شده بودند، گفت: غزه مانند جهنم روی زمین بود و اسرائیل به طور سیستماتیک ساکنان غزه و تأسیسات غزه را هدف قرار می‌دهد.

وی در رابطه با مشاهدات خود در غزه گفت: امکانات اتاق‌های عمل در بیشتر موارد محدود بود و گاهی اوقات آب نبود. ما عادت داشتیم دست‌هایمان را فقط با الکل تمیز کنیم. ما اغلب تجهیزات و لباس نداشتیم. بعضی روزها هیچ مسکنی برای درمان کودکانی که دچار سوختگی جدی یا از دست دادن دست و پا شده بودند، نداشتیم.

«دبورا هرینگتون» پزشک انگلیسی متخصص زنان و زایمان نیز در مورد وضعیت بیمارستان شهدای الاقصی گفت: نمی‌توانم توضیح دهم که چقدر ترسناک بود. علاوه بر ساختمان بیمارستان، افرادی هستند که در اطراف آن نیز به مراقبت نیاز دارند.

هرینگتون همچنین گفت در اطراف بیمارستان که مملو از کودکان زخمی بود چادرهایی برپا شده و دیدن این صحنه‌ها تأثیر عمیقی بر او گذاشته است.

وی ادامه داد: بسیاری از کودکان با سوختگی‌های جدی، قطع عضو و جراحات وحشتناک وارد بیمارستان می‌شدند که تجهیزات بیمارستان برای چنین تعداد زیادی مجروح ناکافی بود.

هرینگتون تاکید کرد که تنها راه حل غزه برای خروج از وضعیت فعلی، آتش بس فوری است.

«جیمز اسمیت»، پزشک اورژانس که در چندین منطقه در غزه کار کرده و شاهد درگیری‌ها و بحران‌ها بوده است نیز در این باره گفت که او یکی از اعضای تیم پزشکی متشکل از ۹ نفر بود که در غزه کار می‌کردند.

اسمیت اعلام کرد که بخش اورژانس که مجهزترین بخش است، در پاسخگویی به تعداد بیماران و مجروحان مشکل دارد.

وی درباره وضعیت غزه افزود: من سال‌ها برای بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه کار کرده‌ام و بیماران را در بسیاری از مناطق جنگی دیده‌ام، اما هرگز صدمات دردناکی به این بزرگی و شدت ندیده‌ام، تجربه غزه واقعاً بزرگ‌ترین رویدادی بود که تا به حال تجربه کردم.

اسمیت همچنین اضافه کرد موارد مرگبار زیادی را شاهد بوده است، از سوختگی‌هایی که پوست و ماهیچه‌ها تا استخوان‌ها را از بین برده و همچنین شاهد قطع عضوهای وحشتناک زیادی بوده است.

پربیننده ترین خبرها