رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی به کجا ختم خواهد شد؟

جمعه 6 بهمن 1402 - 22:11

کارشناس حقوق بین الملل در دمشق گفت حکم امروز دادگاه لاهه بر ضد رژیم صهیونیستی، برای ملت فلسطین و امت اسلامی، پیروزی به حساب می آید.

العالم - فلسطین اشغالی

دکتر نعیم آقبیق در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: پیروزی اولیه زمانی حاصل شد که دادگاه بین المللی طرح این شکوائیه را پذیرفت. همان طور که می دانیم این شکایت در دو مرحله مورد بررسی قرار می گیرد. بخش اول بر اساس ماده 41 نظامنامه داخلی دادگاه، مربوط به تدابیر موقت بازدارنده علیه رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ وپایبندی به اجرای معاهده منع کشتار جمعی است. طبق اظهارات قاضی دادگاه بر اساس ماده 1 همه کشورهایی که این معاهده را امضا کرده اند، باید مانع ارتکاب نسل کشی شوند. اقدام حقوقی دولت آفریقای جنوبی با ارائه گزارش موثق و پرونده 700 صفحه ای، قابل تقدیر است. این پرونده به انضمام اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی تحویل سازمان های بین المللی خواهد شد.

آقبیق خاطرنشان کرد که امروز پیروزی دیگری به دست آمد. حکمی که این دادگاه صادر میکند برای همه کشورها الزام آور است و اگر کشوری از اجرای آن شانه خالی کند، موضوع برای اتخاذ تدابیر حقوقی به شورای امنیت بین الملل ارجاع خواهد شد.

دادگاه لاهه اعلام کرده است که از اختیارات صدور حکم به اتخاذ اقدامات فوری علیه "اسرائیل" در خصوص نسل کشی برخوردار است.

این دادگاه در جلسه اعلام حکم درباره شکوائیه آفریقای جنوبی اعلام کرد که این کشور حق طرح دعوا را دارد و "اسرائیل" نمی تواند آن را رد کند. دادگاه همچنین تصریح کرد که "طرح پرونده نسل کشی اسرائیل را رد نمی کنیم."

پربیننده ترین خبرها