۱۰ مخاطره جهان در دهه آتی؛ اطلاعات نادرست و اخبار جعلی درصدر

۱۰ مخاطره جهان در دهه آتی؛ اطلاعات نادرست و اخبار جعلی درصدر
شنبه 7 بهمن 1402 - 17:56

 از زمانی که پژوهشگران مجمع جهانی اقتصاد در مورد تاثیر هوش مصنوعی در جهان هشدار دادند، بدبینی و بی‌اعتمادی به این فناوری پیشرفته و تاثیر احتمالی آن در نتایج انتخابات کشورهای مختلف در محافل علمی- سیاسی تشدید شده است. طبق این گزارش اطلاعات نادرست و انتشار اخبار جعلی در صدر تهدیدات جهانی در دو سال آینده و از جمله تهدیدات در یک دهه آتی قرار دارد.

العالم - گوناگون

فناوری و نوآوری همیشه یکی از موضوعات مورد بحث نشست داووس بوده اما سرعت رشد فناوری‌ها در جهان سبب شد تا مخاطرات هوش مصنوعی هم در جهان به ویژه در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی برای کشورهای مختلف توسط ۱۴٠٠ پژوهشگر و کارشناس این اجلاس مد نظر قرار گیرد و آنها ضمن تایید کارکردهای مفید در این عرصه اما هشدار دادند که احتمال بروز تنش‌های اجتماعی در اقصی نقاط دنیا را به دلیل تأثیر انتشار اطلاعات غلط یا جعلی چنین ابزارهایی نباید نادیده گرفت.

گسترش هراس از احتمال دست اندازی هوش مصنوعی به عرصه‌های سیاسی از جمله انتخابات و تاثیر در آرای صندوق‌های رای به گونه‌ای گسترش یافته که شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا در گزارشی آن هم بر اساس داده‌های نظرسنجی داووس هشدار داده است. بر اساس گزارشی جدید، نگرانی از تاثیر هوش مصنوعی در برهم زدن نتایج انتخابات، در صدر فهرست بزرگترین خطرات سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است.

براین اساس در «گزارش جهانی خطرات ۲۰۲۴» مجمع جهانی اقتصاد، اطلاعات نادرست و انتشار اطلاعات نادرست و خبر جعلی ناشی از هوش مصنوعی، پیش از تغییرات اقلیمی، جنگ و ضعف اقتصادی در رتبه‌بندی تهدیدات جهانی قرار گرفته است.

این درحالی است که بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای دست کم ۶۰ کشور در سال جاری میلادی انتخابات مهم سراسری اعم از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری دارند ؛ که جمعیتی قریب به نیمی از جمعیت جهان را در بر می گیرد.

«گزارش جهانی خطرات ۲۰۲۴» مجمع جهانی اقتصاد نیز که پیشتر منتشر شد، اطلاعات نادرست و انتشار اخبار جعلی را و قطبی شدن جامعه را پیش از تغییرات آب و هوایی، جنگ و ضعف اقتصادی در ۱۰ خطر اصلی خود در دو سال آینده رتبه‌بندی کرد.

«کارولینا کلینت»مدیر ارشد بازرگانی اروپا که یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش است، به CNBC گفته است: «هوش مصنوعی می‌تواند مدل‌هایی برای تأثیرگذاری بر جمعیت بزرگ رأی‌دهندگان به‌گونه‌ای بسازد که پیشتر نمونه آن را نداشته‌ایم.»

با نگاهی به آینده، موازنه خطرات برای دهه آینده به سمت شرایط آب و هوایی شدید و تغییرات حیاتی در نظم جهانی سیاسی تغییر می‌کند، به طوری که دو سوم از افراد مورد بررسی در نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرده‌اند که جهان چندقطبی یا تکه‌تکه جدید شکل بگیرد.

نویسندگان گزارش «مجمع جهانی اقتصاد» WEF اظهار کردند که خطرات ترکیبی «ظرفیت سازگاری جهان» را تا حد زیادی مورد هدف قرار داده است و از رهبران خواستند بر همکاری جهانی و ایجاد دیواری محافظ برای مخرب‌ترین خطرات نوظهور تمرکز کنند.

«سعدیه زاهدی»Saadia Zahidi مدیر عامل و رئیس بخش رئیس مرکز انجمن و اقتصاد این مجمع به رسانه‌ها گفت: ناپایداری در نظم جهانی که با شاخص‌های قطبی شدن و ناامنی مشخص می‌شود اعم از تأثیرات شدید تغییرات آب و هوایی و نااطمینانی اقتصادی با خطرات شتاب دهنده تحولات اجتماعی از جمله اطلاعات نادرست و انتشار اخبار جعلی روبه‌رو شده است.

وی هشدار داد : رهبران جهان باید برای رسیدگی به بحران‌های کوتاه‌مدت و همچنین بسترسازی برای آینده‌ای انعطاف‌پذیرتر، پایدارتر و فراگیرتر گرد هم آمده و تصمیمات مشترکی در این موارد داشته باشند.

10خطر بزرگ جهانی در کوتاه و دراز مدت
کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد، بیشترین خطرات ذکر شده برای دو سال آینده (کوتاه مدت) را برای کشورهای مختلف و جهان شامل موارد ذیل دانستند که «اطلاعات نادرست و انتشار اخبار جعلی و فیک» در صدر تهدیدات قرار گرفته است. سوء استفاده از فناوری‌های پیشرفته مهمترین ابزار در این زمینه است.

۱- اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست
۲- رویدادهای شدید آب و هوا
۳- قطبی شدن جوامع
۴- ناامنی سایبری
۵- درگیری مسلحانه داخلی
۶- فقدان یا کمبود فرصت اقتصادی
۷- تورم
۸- مهاجرت یا کوچ غیرارادی
۹- رکود اقتصادی
۱۰- آلودگی

کارشناسان این مجمع همچنین به ۱۰ مورد از محتمل‌ترین مخاطرات در یک دهه آینده ( بلند مدت) موارد رویدادهای آب و هوایی شدید، تغییر حیاتی سیستم‌های زمین،نابودی تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم، کمبود منابع طبیعی و اطلاعات نادرست را افزوده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که پیامدهای نامطلوب فناوری‌های هوش مصنوعی نیز در فهرست مخاطرات یک دهه آینده در جهان مطرح شده زیرا تاثیر آن در دراز مدت در جوامع آشکار خواهد شد.

این کارشناسان همچنین براساس بررسی‌های نظرسنجی انجام شده، ۵ تهدید جاری و مهم جوامع و جهان را با توجه به پاسخ مخاطبان، رتبه بندی کردند.

به گزارش ایرنا،‌ براساس این گزارش ۶۶ درصد از پاسخ دهندگان این نظرسنجی، تغییرات شدید آب‌وو هوایی، ۵۳ درصد اطلاعات نادرست و دقیق MIS-INFORMATION و انتشار عمدی اطلاعات غلط ونادرست یا انتشار اخبار جعلی و فیک DIS-NFORMATION و ۴۶ درصد دوقطبی شدن سیاسی یا اجتماعی، ۴۲ درصد بحران هزینه زندگی و ۳۹ درصد حملات سایبری را مهمترین تهدیدات جاری جهان در سال ۲۰۲۴ مطرح کردند.

پربیننده ترین خبرها