تاکید بورل بر اجرای موثر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اسرائیل

تاکید بورل بر اجرای موثر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اسرائیل
شنبه 7 بهمن 1402 - 21:21

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی و کمیسیون اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک بر لزوم اجرای فوری و موثر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

العالم - اروپا

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای کمیسیون اروپا منتشر شد، آمده است: «اتحادیه اروپا بر حمایت مستمر خود از دیوان بین المللی دادگستری، ارگان قضایی اصلی سازمان ملل متحد تاکید می‌کند.»

اتحادیه اروپا با بیان اینکه «احکام دیوان بین المللی دادگستری برای طرفین لازم الاجرا است و آنها باید از آن تبعیت کنند» خواستار اجرای «کامل، فوری و موثر» حکم این دیوان درباره حملات اسرائیل به نوار غزه شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری دیروز (جمعه) حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر اساس این حکم، رژیم صهیونیستی باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

دولت آفریقای جنوبی در واکنش به این حکم تاکید کرد که از تدابیر موقت اعمال شده توسط دادگاه دادگستری بین المللی علیه رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند.

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: این حکم پیروزی قاطع قانون‌مداری بوده و نقطه عطف مهمی در زمینه تحقق عدالت برای مردم فلسطین است.

به گزارش ایرنا، این درحالی است که رژیم صهیونیستی برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و توقف عملیات نیروهای مقاومت، طی سه ماه گذشته کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

پربیننده ترین خبرها