گزارش العالم از محل پرتاب ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانوماهواره به فضا

يکشنبه 8 بهمن 1402 - 20:34

ایران برای اولین بار با استفاده از موشک ماهواره بر «سیمرغ» که توسط وزارت دفاع ایران ساخته شده بود، سه ماهواره را به طور همزمان به فضا پرتاب کرد.

العالم ایران

ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانو ماهواره به مدار 450 درجه صبح امروز پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت؛ این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی سه ماهواره داخلی را همزمان در مدار قرار می‌دهند.

ماهواره مهدا، یک ماهواره 32 کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند.

ماموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.

«احمد حسینی مونس» سخنگوی امور فضایی وزارت دفاع ایران به خبرنگار شبکه العالم و جمعی از خبرنگاران گفت: ماهواره بر سیمرغ در این پرتاب توانست دو رکورد جدید فضایی را در عرصه تکنولوژی فضایی به ثبت برساند، زیرا همزمان توانست 3 ماهواره را حمل کند و برای اولین بار آن را در مدار قرار دهد و هم چنین توانست برای اولین بار موفق به رسیدن به ارتفاع 1110 کیلومتری از سطح زمین نیز شد.

پیام این دستاورد ؛ ادامه پیشرفت علمی در ایران با وجود همه فشارها و توطئه هاست.

«سیمرغ» در هفتمین ماموریت تحقیقاتی خود در ارتفاع بیش از 1100 کیلومتری از سطح زمین و در مداری بیضی شکل به فضا پرتاب شد و توانست ماهواره «مهدا» و ماهواره «هاتف 1» را با وزن کمتر از 10 کیلوگرم نصب کند.

نانوماهواره هاتف ۱ نیز، با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا است.

ماهواره کیهان 2 برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده است و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند..

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها