گزارش منابع مصری از احتمال برقراری توافق آتش‌بس در هفته آینده

گزارش منابع مصری از احتمال برقراری توافق آتش‌بس در هفته آینده
سه شنبه 10 بهمن 1402 - 23:27

منابع مطلع مصری پیش‌بینی کردند که اوایل هفته آینده به توافقی برای آتش‌بس و تبادل اسرا میان رژیم اشغالگر و مقاومت در باریکه غزه دست می یابیم.

العالم - فلسطین اشغالی

این منبع مطلع اعلام کرد که مسئله مربوط به برخی جزئیات در خصوص مراحل توافق آتش‌بس و تبادل اسیران می‌شود.

وی افزود:حماس در خصوص برخی مراحل پیشنهاد و ملاحظاتی دارد. حماس اصرار دارد که نظامیان و سربازانی که از داخل واحدهای نظامی به اسارت درآمدند در مرحله آخر توافق آزاد شوند.

تعداد اسرای فلسطینی که قرار است از زندانهای رژیم اشغالگر آزاد شوند بر اساس ملاحظات متعددی تعیین خواهد شد. این نسبت بین 100 تا 250 اسیر فلسطینی در مقابل هر یک اسیر از اسرای نظامی رژیم صهیونیستی در غزه است.

وی همچنین تاکید کرد: برخی ضمانت‌ها میان جنبش حماس و میانجیگران در مصر و قطر با مشارکت دولت آمریکا وجود دارد که توافق در خصوص آنها در جریان است. این ضمانت‌ها در خصوص عدم از سرگیری جنگ پس از پایان دوره پیشنهادی توافق است.

مسائل در مسیر مثبت در حال حرکت است و از مذاکرات اولیه میان مقامات مصر و رهبران حماس اینگونه بر می‌آید که گام‌هایی رو به جلو برای به اتمام رساندن توافق وجود دارد.

این اظهارات درحالی بیان شده است که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس ظهر امروز گفت این جنبش پیشنهادی را که در نشست پاریس مطرح شد دریافت کرد و در حال بررسی و ارائه پاسخ به آن است.

رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: مبنای پاسخ ما به این پیشنهاد اولویت دادن به توقف تجاوزات وحشیانه و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه است.

پیشتر نیز «محمد نزال» از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با «الجزیره مباشر» اظهار کرده بود: پاریس یکشنبه میزبان نشستی برای پایان دادن به موضوع جنگ و اسرا بود و طرف‌های حاضر در پایتخت فرانسه به یک چشم‌انداز مشترک دست یافتند که ظرف چند ساعت به دست ما خواهد رسید تا درباره آن تصمیم‌گیری کنیم.

نزال با بیان اینکه موضع حماس انعطاف پذیر و باز است و می‌خواهد تجاوز به ملت فلسطین را متوقف کند، خاطرنشان کرد که روند تبادل اسرا بخشی جدایی ناپذیر از مذاکرات است.

پربیننده ترین خبرها