حملات آمریکا به مناطق خالی در عراق و سوریه و ادعاهای تکراری سنتکام علیه ایران

حملات آمریکا به مناطق خالی در عراق و سوریه و ادعاهای تکراری سنتکام علیه ایران
شنبه 14 بهمن 1402 - 09:08

رسانه های آمریکایی در حالی بامداد امروز (شنبه) مدعی آغاز حملات تلافی جویانه واشنگتن در سوریه و عراق و اعلام هدف قرار دادن 85 نقطه در این کشورها شدند که منابع خبری محلی از خالی بودن بیشتر مناطق مورد هدف در این حملات خبردادند.

العالم ـ آمریکا

بنابر این گزارش، رسانه‌های غربی از جمله ای.بی.سی نیوز، دیلی میل و شبکه فاکس نیوز به نقل از منابع نظامی بامداد شنبه گزارش دادند که حملات تلافی‌جویانه آمریکا در واکنش به کشته شدن ۳ نیروی نظامی این کشور در حمله به پایگاهی در اردن، در سوریه و عراق آغاز شده است.

درهمین حال منابع سوری جمعه شب از هدف قرار گرفتن دستکم ۱۲ سایت در مناطق المیادین و البوکمال و اطراف گذرگاه "القائم" در شرق سوریه خبر دادند.

منابع محلی سوری به شبکه الجزیره قطر گفته‌اند که نقاط مشترک ارتش سوریه به همراه نیروهای مورد حمایت ایران در شهرک "عیاش" در حومه غربی دیرالزور سوریه هدف حمله قرار گرفت.

منابع سوری همچنین خاطرنشان کردند شهرهای "البوکمال" و مناطق "الحیدریه" و "الشبلی" در المیادین در حومه استان دیرالزور در حمله هوایی هدف قرار گرفتند.

این منابع اعلام کردند که جنوب شهر المیادین در شرق استان دیرالزور هدف حمله هواپیماهای ناشناس قرار گرفت.

در همین حال جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه جمعه به وقت محلی پس از حمله ارتش این کشور به مواضعی در عراق و سوریه مدعی شد قبل از آغاز حملات در عراق دولت این کشور را مطلع کرده بود.

سخنگوی دولت بایدن همچنین اعلام کرد که به سه تاسیسات در عراق و چهار تاسیسات در سوریه حمله کردیم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز شامگاه جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای درباره حملات کشورش به مواضعی در سوریه و عراق به تلافی حمله به پایگاه آمریکا در اردن و کشته شدن سه نظامی آمریکایی و زخمی شدن دهها نفر اعلام کرد: پاسخ ما از امروز آغاز می‌شود و در طول مدت زمانی ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور آمریکا در توجیه این حملات مدعی شد: آمریکا به دنبال جنگ در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر جهان نیست.

ادعاهای سنتکام در باره نیروی قدس سپاه ایران

مایکل اریک کوریلا رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شد: نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن تهدیدی مستقیم علیه منطقه و امنیت آمریکایی‌ها هستند.

سنتکام بامداد شنبه در بیانیه‌ای گفت: فرماندهی مرکزی آمریکا حملاتی را علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌ها شبه‌نظامی وابسته به آن انجام داد.

ادعای سنتکام علیه ایران درحالی است که اعلام شده نیروی قدس سپاه در مناطق بمباران شده آمریکا هیچ پایگاهی نداشته است.

دراین زمینه شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: سپاه یا نیروی قدس در مناطقی که آمریکا بمباران کرده هیچ پایگاهی نداشته است.

در بیانیه سنتکام همچنین آمده است: نیروهای آمریکایی با چندین هواپیما از جمله بمب‌افکن‌های دورپرواز که از ایالت متحده به پرواز درآمده بودند، به بیش از ۸۵ هدف حمله کردند. در این حملات بیش از ۱۲۵ سلاح نقطه‌زن به کار گرفته شد.

سنتکام مدعی شده تاسیساتی که هدف قرار گرفت شامل مرکز کنترل و فرماندهی عملیات، مراکز اطلاعاتی، انبارهای راکتی، موشکی و پهپادی، و تاسیسات زنجیره تامین مهمات شبه‌نظامیان و حامیان مالی آن در سپاه پاسداران که حملات علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف را تسهیل کردند، بود.

در همین زمینه الجزیره به نقل از منابع آگاه خاطرنشان کرد که ادعای آمریکا درباره حمله به نیروی قدس در سوریه، بی اساس و فریب افکارعمومی است.

این منابع آگاه حملات آمریکا را تجاوزی آشکار به سوریه و عراق دانستند که به ثبات منطقه‌ای آسیب می زند.

این درحالی است که در جریان حمله آمریکا به منطقه القائم و عکاشات در غرب عراق سه تن کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند. همچنین حمله آمریکا به شرق سوریه و شهرهای المیادین و البوکمال نیز 10 کشته و 18 زخمی برجای گذاشت.


آمریکا مناطق خالی را هدف قرار داد

رسانه های آمریکایی در حالی بامداد امروز (شنبه) مدعی آغاز حملات تلافی جویانه آمریکا در سوریه و عراق و اعلام هدف قرار دادن 85 نقطه در این کشورها شدند که منابع خبری محلی از خالی بودن بیشتر مناطق مورد هدف در این حملات خبردادند.

منابع رسمی سوریه اعلام کردند اکثر مناطقی که مورد حمله آمریکا قرار گرفتند به طور کامل تخلیه شده بودند.

به گزارش الجزیره، منابع امنیتی عراقی نیز اعلام کردند اهداف بمباران شده توسط هواپیماهای آمریکایی در القائم قبلا تخلیه شده بود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در انتقاد از زمان حملات صورت گرفته گفت: حملات امروز پس از تاخیری صورت گرفت که به دشمنان ما اجازه داد تا آماده شوند.

در واکنش به این مساله ژنرال داگلاس سیمز، از فرماندهان ارتش آمریکا در توجیهی در این باره گفت که شرایط جوی و هوای ابری طی چند روز گذشته مانع از آغاز حملات شده بود.

در همین حال به دنبال حملات آمریکا به عراق، ژنرال یحیی رسول عبدالله، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با محکوم کردن این حملات تایید کرد، شهرهای القائم و مناطق مرزی توسط هواپیماهای آمریکایی بمباران شد.

سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: حملات آمریکا نقض حاکمیت و تضعیف تلاش‌های دولت عراق است و در زمانی انجام شده است که عراق به دنبال تضمین ثبات منطقه است و این حملات تاثیرات مخبری به دنبال خواهد داشت.
حمله مقاومت به ۳ پایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه

پس از تجاوزگری آمریکا و حملات این کشور به عراق و سوریه، مقاومت اسلامی عراق صبح امروز (شنبه) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد با پهپاد و موشک ۲ پایگاه التنف و روستای الخضراء محل استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه را هدف قرار داده است.

مقاومت عراق همچنین خاطرنشان کرد پایگاه عین الاسد واقع در غرب عراق را که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، با شلیک‌های موشکی هدف قرار داد.

همچنین به دنبال حمله آمریکا به سوریه منابع خبری از حملات موشکی پایگاه آمریکایی در میدان گازی کونیکو در شرق استان دیرالزور در شمال شرق سوریه خبر دادند.

پربیننده ترین خبرها