45 سال پس از انقلاب اسلامی؛ فضا در تسخیر ماهواره های ایرانی+فیلم

شنبه 14 بهمن 1402 - 15:40

جمهوری اسلامی ایران 14 بهمن ماه (سوم فوریه) را به عنوان "روز ملی تکنولوژی فضایی" تعیین کرده است. تهران پس از پیروزی انقلاب به رغم همه موانع موجود، به پیشرفت های علمی چشمگیری در زمینه علوم و فناوری فضایی و همچنین به چرخه کامل فناوری پرتاب ماهواره به فضا دست یافته است.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم، جمهوری اسلامی ایران در طول 45 سال از زمان پیروزی انقلاب به رغم انبوه تحریم و فشارها، به حرکت خود در مسیر فناوری فضایی برای استفاده آن در بخش های مختلف به عنوان شاخصی در ادامه رشد و شکوفایی علمی در سطوح مختلف فناوری پیشرفته ادامه داده است. برنامه فضایی، جایگاه ویژه ای در فهرست اولویت های ایران داشته است به طوری که اکنون جزء کشورهایی است که موفق به پرتاب ماهواره شده اند.

احمد حسینی مونس، سخنگوی هوافضای وزارت دفاع ایران به شبکه خبری العالم گفت: ایران اسلامی بر اساس استراتژی فضایی خود، به سمت این فناوری حرکت کرده است و توانسته به چرخه کامل در این فناوری دست یابد. ما در حال حاضر در مدارهای پایین زمین ماهواره داریم و بر اساس نقشه راه، سعی می کنیم ماهواره های خود را به مدارهای بالاتر از جمله مدار 36هزار کیلومتری از زمین بفرستیم.

ایران از چند دهه پیش توانمندی های خود را در زمینه هوافضا ارتقا داده است؛ اما در سال های اخیر با پیشرفت های چشمگیر خود در سال 2005 به باشگاه فناوران فضایی در جهان راه یافت و با توسعه پایگاه های فضایی و تولید ماهواره ساخت داخل و موشک های ماهواره بر از جمله "سفیر"، "سیمرغ"، "سریر"، "سروش"، "قاصد" و "قائم 100"، قادر به پرتاب ماهواره شد.

ایران در سال 2009 با پرتاب ماهواره "امید"، به تجربه ای موفق دست یافت و سپس ماهواره های رصد، نوید و فجر را هم به فضا فرستاد.

جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه 8 بهمن ماه 1402، ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانو ماهواره را به مدار 450 درجه امروز پرتاب و با موفقیت در مدار قرار داد؛ این برای نخستین بار بود که متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی سه ماهواره داخلی را همزمان در مدار قرار دادند.

ماهواره مهدا، یک ماهواره 32 کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند.

ماموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.

در این زمینه حسن سالاریه، رئیس سازمان هوافضای ایران خاطرنشان کرده، موفقیت اخیر ایران در پرتاب ماهواره، ابعاد مختلفی دارد. ما با پرتاب این ماهواره، گام های بزرگی به جلو برداشتیم و همزمان سه ماهواره را در مدار قرار داده ایم. در آینده هم منخصصان داخلی ماهواره های دیگری را طراحی می کنند و این فرآیند ادامه دارد.

همه این دستاوردها ثابت می کند که تهران تا کنون به پیشرفت های مورد انتظار دست یافته و توانسته است انحصار برخی کشورها را در زمینه علوم فضایی در هم بشکند و جزء کشورهای پیشرو در این زمینه باشد.

ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت های چشمگیری در زمینه فناوری فضایی دست یافته و با پرتاب ماهواره های ساخت داخل، جایگاه خود را در میان کشورهای پیشرو به دست آورده است.

پربیننده ترین خبرها