تحلیل حمله آمریکا به عراق و سوریه

تحلیل حمله آمریکا به عراق و سوریه
شنبه 14 بهمن 1402 - 19:57

خبر: آمریکا اعلام کرد که دیشب 85 هدف در هفت نقطه، چهار نقطه در سوریه و سه نقطه در عراق را با استفاده از بمب افکن های دورپرواز بی 1 و بیش از 125 موشک هدایت شونده دقیق بمباران کرده است.

العالم – یک خبر و چند تحلیل
تحلیل:

نکته قابل توجه تفاوت میان بیانیه آمریکا و واقعیت است زیرا در بیانیه آمریکا آمده است که به مراکز فرماندهی و کنترل و انبارهای موشک و پهپاد و مهمات حمله شده اما واقعیت چیز دیگری است.

واقعیت آن است که این بمباران به شهادت تعدادی از غیرنظامیان و سربازان، زخمی شدن تعدادی دیگر و وارد شدن خسارات قابل توجه به اموال عمومی و خصوصی به ویژه در طرف سوری منجر شده است.

وارد نمودن آسیب فیزیکی به اموال عمومی و خصوصی در شرق سوریه در نتیجه حملات عمدی آمریکایی ها که هدف آن ایجاد نارضایتی در میان غیرنظامیان بود چرا که در این حملات نانوایی ها ، پمپ بنزین ها و انبارهای کالا هدف واقع شد تا مردم از حضور نیروهای مقاومت در این مناطق خشمگین شوند زیرا این حضور توطئه های آمریکا برای تجزیه سوریه را خنثی کرده است.

همه مقامات آمریکایی مانند جو بایدن رییس جمهور، لوید آستین وزیر دفاع و جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرده بودند که در این حمله نیروهای ایرانی در سوریه و عراق و همچنین گروه‌های مقاومت اسلامی را هدف قرار داده‌اند، در حالی که گزارش‌های موجود حاکیست که در میان تلفات هیچ شهید ایرانی، لبنانی یا عراقی وجود ندارد.

در این میان، شهادت تعدادی از رزمندگان حشد الشعبی در مرز سوریه و نیروهای سوری در آن سوی مرز، نشان دهنده تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای مسلح سوریه و حشد الشعبی عراق از دو طرف مرز برای ایجاد منطقه امن برای داعش و احیای هسته‌های آن است که حمله داعش بلافاصله پس از این بمباران به مواضع حشد الشعبی در استان الانبار عراق گواهی به این مدعاست.

اشتباه همیشگی آمریکا آن است که فکر می کند با بمباران یا موشک باران می تواند معادله را تغییر دهد اما یادش رفته که حتی وقتی 160 هزار نیرو در عراق داشت و به رغم سیطره هوایی کاملش بر عراق نتوانست در این کشور بماند و ذلیلانه از آن خارج شد و امروز که فقط چند هزار سرباز آمریکایی در سوریه و عراق حضور دارند، حملات هوایی و موشکی کمکی به تغییر وضعیت میدانی نخواهد کرد و این حملات سرنوشتی را که در انتظار نیروهای این کشور در سوریه و عراق است، تغییر نخواهد داد.

پربیننده ترین خبرها