درخواست غرامت آمریکا از ترکیه برای جت‌هایی که هنوز تحویل نداده است

درخواست غرامت آمریکا از ترکیه برای جت‌هایی که هنوز تحویل نداده است
يکشنبه 15 بهمن 1402 - 17:40

برخی منابع خبری روز یکشنبه مدعی شدند که آمریکا برای نگهداری از جنگنده‌های «اف-35» که به ترکیه تحویل نداده است، 30 میلیون دلار غرامت می‌خواهد.

العالم - آمریکا

منابع خبری گزارش کردند که آمریکا برای نگهداری از جنگنده‌های «اف-۳۵» که به ترکیه تحویل نداده است، غرامت می‌خواهد.

وبگاه «بالگرین میلیتری» روزیکشنبه به نقل از منابع خبری ترکیه نوشت که این هواپیماهای نسل پنجم که به ترکیه تحویل داده نشده‌اند، ۶ سال متوالی در انبار نگهداری می‌شوند. این درخواست ۳۰ میلیون دلار اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیماها به نگهداری فنی ماهانه مداوم نیاز دارند. ایالات متحده درخواست بودجه برای باز آماد (تعمیر و نگهداری) این جنگنده‌ها را برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ مطرح کرد.

ایالات متحده به همراه سایر متحدان ناتو نگرانی خود را مبنی بر اینکه سامانه اس-۴۰۰ می‌تواند فناوری اف-۳۵ را در معرض خطرات امنیتی احتمالی قرار دهد، ابراز کردند. ایالات متحده به طور مداوم به ترکیه در مورد عواقب احتمالی خرید اس-۴۰۰ هشدار داده بود.

اس-۴۰۰، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین سامانه های دفاع موشکی جهان، می‌تواند از قابلیت‌های راداری خود برای افشای پیچیدگی‌های قابلیت‌های اف-۳۵ استفاده کند.

در تحولی دیگر، نخست وزیر یونان از دریافت نامه از «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تایید فروش این جنگنده به آتن خبر داد.

«میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان بر اهمیت تصویب این نامه به عنوان دلیلی بر روابط مستحکم بین یونان و ایالات متحده تاکید و یونان را به عنوان عامل تثبیت کننده در منطقه معرفی کرد.

میتسوتاکیس گفت:«ما امکان خرید تا ۴۰ فروند اف-۳۵ را داریم.»

وی افزود که بودجه کافی برای مرحله اولیه این قرارداد تامین شده است. یونان از سال ۲۰۰۹ در حال بررسی خرید اف-۳۵ بوده، اما به دلیل وضعیت مالی بارها این سفارش به تعویق افتاده است.

این دو کشور همسایه هرکدام در پی برتری هوایی در منطقه هستند و باید برای مشاهده این مهم به انتظار نشست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها