دبیرکل اتحادیه عرب: انتقال سفارت آرژانتین به قدس، ناقض قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت است

دبیرکل اتحادیه عرب: انتقال سفارت آرژانتین به قدس، ناقض قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت است
چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 17:32

دبیرکل اتحادیه عرب، اظهارات اخیر رئیس جمهور آرژانتین مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌المقدس را به شدت محکوم کرد و آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه شماره ۴۷۸ شورای امنیت دانست.

العالم - مصر

به نقل از رسانه های مصر، «احمد ابوالغیط» در واکنش به اظهارات «خاویر میلی» رئیس جمهوری جدید آرژانتین مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس، تاکید کرد که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، این اقدام نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و به فرصت دستیابی به صلح مبتنی بر راه‌ حل تاسیس دو دولتی آسیب می‌زند.

وی بیان کرد:‌ موضع رئیس‌جمهور آرژانتین نشان‌دهنده انحراف ناخواسته از سیاست متعادل کشورش است؛ سیاست‌هایی که از سال های گذشته تاکنون در قبال مساله فلسطین اعمال شده اما رویکرد جدید کاملا مردود است.

دبیر کل اتحادیه عرب اظهار داشت:‌ این رویکرد منعکس کننده هم‌ذات پنداری با دستور صهیونیست‌های افراطی و نیز انحراف از مواضع کشورهای آمریکای لاتین است که از حقوق فلسطینیان دفاع و ارزش های حقوق بین الملل را پاس می دارند.

در این پیوند، «جمال رشدی» سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفت که قطعنامه شماره ۴۷۸ شورای امنیت مصوب سال ۱۹۸۰ تاکید می کند تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی در شهر قدس باطل است و باید لغو شود.

وی افزود:‌ این قطعنامه هچنین از کشورها خواسته است که از انتقال سفارتخانه‌های خود از تل آویو به شهر قدس خودداری کنند.

سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب ادامه داد: اجماع بین‌المللی با قاطعیت به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهر قدس را رد کرده است و آینده آن باید در چارچوب مذاکرات نهایی بین فلسطینیان و رژیم مشخص شود.

وی افزود: بنابر این در هر صورت نمی توان وضعیتی را به شهر قدس تحمیل کرد که موجب تغییر وضعیت حقوقی یا سیاسی آن شود.

«خاویر میلی»‌ رئیس جمهوری جدید آرژانتین روز سه شنبه به قدس و تل‌آویو سفر و در جریان آن از دیوار براق (ندبه) در قدس بازدید کرد.

رئیس جمهور آرژانتین در جریان این سفر گفت که قصد دارد سفارت آرژانتین را از تل‌آویو به شهر قدس منتقل کند.

پیشتر نیز رئیس‌جمهور راستگرای آرژانتین که هفتم آذر در چارچوب برنامه خود برای تقویت روابط با واشنگتن، راهی آمریکا شده بود، با ابراز حمایت مطلق بوئنس آیرس از رژیم صهیونیستی، از انتقال سفارت آرژانتین به قدس خبر داده بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها