امیرعبداللهیان: هرگونه حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان روز پایان نتانیاهو خواهد بود/ رژیم صهیونیستی در بحران غزه؛ جنگ هرگز راه‌حل نخواهد بود

امیرعبداللهیان: هرگونه حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان روز پایان نتانیاهو خواهد بود/ رژیم صهیونیستی در بحران غزه؛ جنگ هرگز راه‌حل نخواهد بود
شنبه 21 بهمن 1402 - 19:54

وزیر امور خارجه در نشست خبری در بیروت گفت: هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای حمله گسترده به لبنان تعیین کننده روز پایان نتانیاهو و پایان وضعیت فعلی در منطقه خواهد بود.

العالم ـ لبنان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (شنبه ۲۱ بهمن ماه) پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی در نشست خبری در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نتایج رایزنی‌‌هایش با مقامات لبنان خاطرنشان کرد، گفت‌وگوهای بسیار مهم و سازنده‌ای را با مقامات عالیرتبه کشور دوست و برادر لبنان داشتم.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: مناسبات دوجانبه ایران و لبنان در بهترین وضعیت خود در تمامی زمینه‌های مورد علاقه و مشترک قرار دارد. ما در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌ها و کمک به پیشرفت و توسعه لبنان گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم.
جنگ هرگز راه‌حل نخواهد بود

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا نشانه‌هایی برای توقف جنگ در غزه وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در خصوص مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌های مشترکی بین ایران و لبنان وجود دارد. علیرغم علاقه‌مندی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی به استمرار جنگ اما برداشت‌ها حاکی از این است که منطقه به سمت ثبات، امنیت و راه‌حل سیاسی در حال حرکت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از ابتدای بحران غزه اعلام کردیم که جنگ هرگز راه‌حل نخواهد بود. برای همه روشن است که پایان جنگ یعنی پایان نتانیاهو و کابینه افراطی رژیم جعلی اشغالگر. برداشت ما این است که نتانیاهو تلاش دارد کاخ سفید را به گروگان خود بگیرد تا شاید چند ماهی بیشتر در قدرت در رأس رژیم اشغالگر اسرائیل قرار داشته باشد. این کاخ سفید است که باید انتخاب کند که گروگان اسرائیل باقی بماند یا بر راه‌حل سیاسی و توقف جنگ تمرکز کند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال یک رسانه لبنانی درباره رسیدن به راه‌حل سیاسی در غزه و این که مبنای این صحبت شما چیست؟ گفت: امروز یکصد و بیست و هفتمین روز تجاوز و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و جنایت در کرانه باختری است. همه شاهدیم در این مدت نسبتا طولانی رژیم اسرائیل به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود دست پیدا نکرد. بر همین اساس، متحدان این رژیم باور دارند که باید بر راهکار سیاسی تمرکز کنند.
علیرغم کشتار فاجعه آمیز در غزه، مقاومت مسوولان عمل کرد

وی تصریح کرد: علیرغم ویرانی‌ها و کشتار فاجعه آمیز در غزه، مقاومت و حماس خردمندانه و مسوؤلانه عمل کردند هم در عرصه مقاومت و هم در عرصه راه‌حل‌های سیاسی.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ایده‌های سیاسی که اخیرا به نام حماس مطرح شد بخشی از توجه خردمندانه و واقع بینانه مقاومت فلسطینی بر تمرکز به راه‌حل سیاسی و توقف نسل کشی در غزه است.

وی افزود: ارزیابی ما این است رژیم صهیونیستی قادر به جنگ در دو جبهه هرگز نخواهد بود. قدرت مقاومت لبنان و حزب‌الله برای رژیم اسرائیل قابل تصور نیست. حزب‌الله در جنگ غزه به خوبی توانست از تمامیت ارضی و مردم مظلوم و مقتدر فلسطین حفاظت کند در هماهنگی بین دولت و ارتش لبنان پاسخ محکمی به افکار تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی بدهد.

وزیر خارجه بیان کرد: از توان بالای مقاومت لبنان به خوبی آگاه هستیم.
روز پایان نتانیاهو

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای حمله گسترده به لبنان تعیین کننده روز پایان نتانیاهو و پایان وضعیت فعلی در منطقه خواهد بود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مقاومت، ارتش و مردم مقاوم در لبنان مانع تحقق چنین ایده‌هایی خواهند بود. نتانیاهو در حال دست و پا زدن و تلاش برای خروج از باتلاق غزه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره طرح‌های ایران و کشورهای حوزه مقاومت برای پیگیری حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی که سؤال یکی از خبرنگاران بود بیان کرد: در بیش از چهار ماه گذشته و در دوران بحران و جنگ در غزه، تاکنون دو بار دانشگاهیان و حقوقدانان و متخصصان حقوقی ایران و جهان نشست‌هایی را برای رسیدگی به ابعاد حقوقی و بین‌المللی جنایات جنگی و نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه و کرانه برگزار کردند.

وزیر خارجه ادامه داد: از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری قویا حمایت کردیم. ایران در کنار دیگر کشورهای اسلامی و منطقه برای محاکمه جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل به تلاش‌های قوی خود در این مسیر ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی در لبنان می‌گویند اینکه ایران لبنان را به محور مقاومت پیوند داده‌اید و این را دخالت در امور داخلی لبنان می‌دانند گفت: تاریخ لبنان نشان می‌دهد لبنان در خط مقدم محور مقاومت قرار دارد. بنابراین ایران هم در چارچوب محور مقاومت و در چارچوب مناسبات دوستانه با کشور لبنان همواره جز خیر برای لبنان نخواسته است. دنیا لبنان را به مقاومت می‌شناسد نیاز نیست ایران آن را اعلام کند. اگر مقاومت لبنان نبود امروز لبنانی وجود نداشت. این را تاریخ لبنان بیان می‌کند نه جمهوری اسلامی ایران

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته می‌شود با توجه به حمایت ایران از حماس، ایران در ویران شدن غزه شریک است، نیز بیان کرد: عملیات طوفان الاقصی یک تصمیم کاملا فلسطینی و در چارچوب حرکت آزادیبخش بر مبنای حقوق بین‌الملل بود. ریشه آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد هفت اکتبر و عملیات طوفان الاقصی نیست، اشغالگری بیش از ۷۵ ساله رژیم اشغالگر صهیونیستی است. در دیدار اخیرم با دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس به او گفتم یک بار پس از حدود ۷۵ سال بگذارید مردم فلسطین در خصوص سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

نقشه راه امنیت کشتیرانی در دریای سرخ

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره تحولات در دریای سرخ و اینکه آیا ایران نقشه راهی برای بازگشت استقرار و امنیت برای کشتیرانی و تجارت در دریای سرخ را دارد؟ گفت: تحولات دریای سرخ نقشه راه مشخص دارد و هدف آن نقشه راه و کاری که یمن دنبال می‌کند، اعمال فشار برای توقف جنایت و نسل کشی علیه ساکنان غزه است. ایران قویا از امنیت کشتیرانی و دریانوردی حمایت می‌کند و ما نیز در مسیر تجارت از دریا و کشتیرانی سود می‌بریم.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکا و انگلیس در اتخاذ یک رویکرد راهبردی غلط، جنگ را به دریای سرخ و علیه یمن توسعه دادند. در حالی که کلید حل امنیت کشتیرانی در دریای سرخ توقف در بحران غزه و جنگ و نسل کشی علیه غزه است.

مشورت‌های مستمر ایران و عربستان در باره غزه

امیرعبداللیهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا هماهنگی بین ایران و عربستان درباره غزه و لبنان وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در خصوص تحولات فلسطین مشورت‌های مستمری بین ایران و عربستان جریان دارد. دیدار رئیس جمهور ایران و ولی‌عهد عربستان در حاشیه نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض بر موضوع فلسطین تمرکز ویژه‌ای داشت.

وی گفت: در سطح وزرای خارجه گفت‌وگوهای مستمری برای کمک به حل سیاسی بحران و جنگ علیه غزه و کرانه بین دو کشور وجود دارد.

نقش حزب‌الله در دفاع از تمامیت ارضی لبنان

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره سفرش برای سومین بار در چهار ماه گذشته به بیروت و دیدارش با سید حسن نصرالله و اینکه آیا به سمت تحول خطرناکی حرکت می‌کنیم؟ گفت: برای ایران مشورت‌های مستمر با مقامات عالی لبنان مهم و حائز اهمیت است. گفت‌وگو و رایزنی و کسب دیدگاه‌های آقای نصرالله نیز همواره در مرکز توجهات ما نسبت به تحولات پیچیده منطقه قرار دارد.

وزیر خارجه افزود: همواره ارزیابی‌های دقیق و واقع بینانه‌ای از آقای نصرالله در خصوص تحولات منطقه دریافت می‌کنیم. امروز نقش ایشان و حزب‌الله لبنان هم در دفاع از تمامیت ارضی لبنان و هم کمک به ثبات و امنیت پایدار در منطقه ستودنی است.

شکست سیاست جنگ طلبانه آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه

وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی درباره خط قرمزهای ایران درباره مذاکرات در خصوص غزه نیز بیان کرد: سیاست مشترک جنگ طلبانه آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه با تمرکز بر غزه شکست خورده است. تحولات غزه و کرانه هیچ راه‌حلی جز مسیر سیاسی ندارد. ایران از هر ابتکاری در خصوص غزه و کرانه که در مرکز آن ابتکار، فلسطینی‌ها، مردم و رهبران فلسطین قرار داشته باشند، قویا حمایت خواهد کرد. در این بین رهبران و نیروهای مقاومت فلسطینی از بطن جامعه و مردم فلسطین برخاسته‌اند و آنها محق‌ترین در ارائه راه‌حل‌های تامین کننده حقوق مشروع ملت فلسطین هستند.

امیرعبداللهیان گفت: معتقدیم آنچه به عنوان ایده‌هایی از سوی حماس مطرح شد، چارچوبی واقع بینانه را در بر می‌گیرد و باید دولت‌ها و جامعه جهانی در مسیر راه‌حل سیاسی از چنین ایده‌های فلسطینی حمایت کنند.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ایده‌ها در خصوص تحولات در غرب آسیا و همچنین خطوط قرمز ایران اگر اسرائیل از آن عبور کند نیز اظهار داشت: آنچه در ژئوپلتیک غرب آسیا دنبال می‌کنیم استمرار ثبات و امنیت پایدار است. آن عاملی که منطقه را وارد شرایط جدید کرد، نسل‌کشی و تجاوزات مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه غزه بود. رژیم صهیونیستی همه گزینه‌های فراروی خود علیه غزه را به کار گرفت. برنده اصلی این میدان مقاومت و مردم فلسطین بودند و شکست خورده آن نتانیاهو و جنگ طلبان رژیم صهیونیستی بودند.

وی درباره عقب‌نشینی اروپا از مواضع در خصوص تجاوزات اسرائیل هم بیان کرد: اتفاق نظر قوی بین کشورهای منطقه در خصوص محاکمه جنایتکاران جنگی اسرائیلی وجود دارد. معتقدیم آینده منطقه به گونه‌ای رقم خواهد خورد که صلح و ثبات و امنیت پایدار بر آن حاکم شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران بین پرونده ریاست جمهوری در لبنان با جنگی که در غزه دایر است تفکیک قائل است و آیا درباره پرونده ریاست جمهوری در لبنان بین ماکرون و رئیسی گفت‌وگو شده است؟ گفت: طبعا مسائل لبنان توسط خود لبنانی‌ها و از طریق اجماع بر سر تعیین رئیس جمهور حل و فصل خواهد شد و تلاش‌هایی که برخی از کنشگران و بازیگران خارجی در این موضوع دارند چنانچه از روی حسن نیت و در راستای حمایت از اجماع رهبران لبنانی باشد مورد حمایت ماست.

هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی آمریکا در اردن

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره هدف قرار گرفتن پایگاه آمریکا در اردن و روابط ایران با گروه‌های مقاومت نیز بیان کرد: آمریکا هم در شروع جنگ علیه غزه و هم در شدت بخشیدن به جنگ مقصر اصلی است. از ابتدای جنگ علیه غزه هشدار دادیم که در صورت عدم توقف جنگ احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه قوی خواهد بود. این به دلیل دخالت ما در این مسأله نبود. بلکه به دلیل شناخت ما از منطقه بود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب یکی از مهمترین دستاوردهای ما حفظ استقلال سیاسی کشور است و پیشرفت‌های قوی در حوزه‌های علم، فناوری، فضا، دفاعی، پزشکی که نیازمند فصل جدایی از مصاحبه خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران امروز حافظ امنیت منطقه است. در مبارزه با تروریسم و تامین حداکثری امنیت منطقه‌ای فعال‌ترین نقش را در سال‌های اخیر ایفا کردیم. بر هیچ طرفی پوشیده نیست که به نیروهای مسلح و مردم عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم کمک کردیم.

تبادل پیام‌هایی بین آمریکا و ایران

وزیر خارجه همچنین درباره ارسال پیام غیرمستقیم آمریکا به ایران و تشریح موضع نهایی جو بایدن که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: در خصوص آمریکا و آینده غزه اگر بخواهم خوشبینانه سخن بگویم امروز آمریکایی‌ها چنانچه در موضع دشمنی علیه منطقه و غزه نباشند، قویا در جایگاه و موضع سردرگمی و بی برنامگی قرار دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در چهار ماه گذشته در اثنای جنگ علیه غزه پیام‌هایی بین آمریکا و ایران تبادل شده است. یکی از محورهای این پیام‌ها عمدتا درخواست از ایران برای مطالبه ایران از حزب‌الله و عدم ورود گسترده و کامل حزب‌الله به جنگ علیه اسرائیل است. این یعنی آنکه آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرت مقاومت حزب‌الله در لبنان را به خوبی درک کرده‌اند.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر اسرائیل جنگ را متوقف نکند و به این روند و همچنین تلاش برای کوچاندن مردم غزه ادامه دهد، پاسخ ایران به چه شکل خواهد بود؟ گفت: طبعا اسرائیل بدون آمریکا حتی برای یک ساعت قادر به ادامه جنگ علیه غزه و کرانه نخواهد بود. مقاومت در فلسطین با قدرت عمل می‌کند و ما به حمایت‌های خود از فلسطین و مقاومت ادامه خواهیم داد.

وی گفت:‌ اینکه رژیم اسرائیل بعد از یکصد و بیست و هفت روز و ویرانی‌های گسترده در غزه و کشتار زنان و کودکان نتوانست حتی یک اسیر خود را آزاد کند نشانگر قدرت و توان بالای مقاومت است.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان ادامه داد: همزمان با حمایت از مردم فلسطین و مقاومت بر راه‌حل‌های سیاسی تمرکز داریم. از طریق رایزنی‌های مستمر منطقه‌ای و بین‌المللی به تلاش‌ها برای توقف نسل‌کشی در غزه ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه یادآور شد: در عین حال همچنان موضوعی که رژیم صهیونیستی بر آن تمرکز دارد کوچ اجباری ساکنان غزه به صحرای سینا در مصر و کوچ اجباری ساکنان کرانه باختری به بخش‌هایی از اردن است. با دبیرکل سازمان ملل، اردن و مصر و کشورهای عربی و اسلامی در توقف کوچ اجباری و ارسال کمک‌های انساندوستانه و توقف نسل کشی در غزه و جنایت در کرانه باختری ادامه خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای جنگ غزه برای محور مقاومت گفت: ما هم در سطح دیپلماسی سران با تلاش فعالانه آقای رئیسی و در سطح دیپلماسی وزارت خارجه به تلاش‌ها برای حمایت از مردم فلسطین و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل ادامه دادیم.

قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی و مثمرثمر بودن تلاش‌ها در این خصوص سؤال دیگری بود که پرسیده شده و امیرعبداللهیان در این باره بیان کرد: در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایران و دیگر کشورهای اسلامی و عربی و حتی کشورهای غیراسلامی به صراحت می‌توان گفت که در عرصه دیپلماسی امروز رژیم اشغالگر اسرائیل در بدترین و سیاه‌ترین وضعیت جهانی خود قرار دارد. البته انتظار ما این است که کشورهای اسلامی و کشورهایی که نسبت به ارسال کالا و حفظ روابط دیپلماتیک با رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان ادامه می‌دهند، این شریان‌های حیاتی را فورا به نفع مردم مظلوم فلسطین و به نفع پایان جنگ و تجاوز قطع کنند.

وزیر خارجه افزود: قطع شریان‌های حیاتی رژیم اسرائیل موضوعی است که مورد تأکید امام خامنه‌ای و انسان‌های آزاداندیش در جهان قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عربستان و اینکه نتیجه آن را در مسائل لبنان ندیده‌ایم، گفت: اولا مناسبات ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد و هر روز شاهد پیشرفت‌های بیشتری هستیم. ایران و عربستان و دیگر کشورهای منطقه در انتظار توافق داخلی لبنانی هستند.

پربیننده ترین خبرها