پاشینیان: عضو ناتو نمی‌شویم

پاشینیان: عضو ناتو نمی‌شویم
دوشنبه 23 بهمن 1402 - 04:07

نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که کشورش هرگز درباره پیوستن به ناتو بحثی نکرده اما احتمال تجدید نظر در عضویت ایروان در پیمان امنیت جمعی وجود دارد.

العالم-آسیا

نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف تاکید کرد که ایروان هرگز درباره پیوستن احتمالی خود به سازمان آتلانتیک شمالی بحث نکرده است.

وی افزود: بحث این نیست که ما بحث کردیم یا در حال رایزنی هستیم؛ در ارمنستان بحثهایی است درباره اینکه آیا استراتژی مبتنی بر اتحاد با منافع دراز مدت ما سازگاری دارد یا نه. ایروان ممکن است در عضویت خود در سازمان پیمان امنیت جمعی که یک بلوک امنیتی به رهبری روسیه تجدید نظر کند.

پاشینیان در این مصاحبه به اظهارات خود در گفت‌وگو با سی ان ان در سال ۲۰۲۲ اشاره و تاکید کرد که وقتی مساله اوکراین پیش می‌آید ارمنستان متحد روسیه نیست.

پاشینیان افزود: این یک واقعیت است. اما بگذارید درباره دیگر شرکای خود مثل آمریکا، فرانسه و دیگران نیز بگویم؛ همکاری امنیتی ما علیه هیچ یک از شرکای امنیتی دیگرمان نیست. شرکای ما ممکن است درباره روابط با آنها نگران باشند و این موضوعی است که ما سعی می‌کنیم با شفاف اقدام کرآنها دن و گفت‌وگو با آن را مدیریت کنیم.

پاشینیان در پاسخ به سوالی درباره بازداشت ولادیمیر پوتین در صورت سفر به ارمنستان نیز گفت: من هیچ اختیاری برای بازداشت یا عدم بازداشت کسی ندارم.

وی افزود: بعد از سال 2018 ارمنستان اصلاحات دموکراتیک گسترده‌ای داشته است. و من تصمیم نمی‌گیرم چه کسی را دستگیر کنم و چه کسی را دستگیر نکنم.

در 17 مارس گذشته، دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ماریا لووا بلوا، کمیسر حقوق کودکان ریاست جمهوری روسیه را به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی، از جمله انتقال غیرقانونی کودکان به روسیه صادر کرده.

روسیه این اتهامات را رد کرده است.

پیش از این «آلکساندر پانکین» معاون وزارت خارجه روسیه گفته بود که مسکو از ارمنستان خواسته است تا انتقاد علنی از سازمان پیمان امنیت جمعی را متوقف و مذاکراتی را برای از بین بردن اختلافات آغاز کند.

«ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی خطاب به ارمنستان گفت:«کسانی که به دنبال نزدیک شدن به ناتوهستند باید از خطرناک بودن و عواقب آن آگاه باشند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها