جنگ فراگیر علیه لبنان در راه است؟ معاون دبیرکل‌ حزب‌الله در گفتگو با العالم پاسخ می‌دهد

جنگ فراگیر علیه لبنان در راه است؟ معاون دبیرکل‌ حزب‌الله در گفتگو با العالم پاسخ می‌دهد
پنج‌شنبه 26 بهمن 1402 - 21:32

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به حمایت محور مقاومت از غزه، گفت: هرگز به هزینه حمایت از مسئله فلسطین اهمیتی نمی‌دهیم، هم‌افزایی محور مقاومت با مسئله فلسطین، عملی است نه تئوری.

العالم - فلسطین اشغالی

مشروح گفتگو شبکه خبری العالم با شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان را در ادامه مشاهده می کنید:

هم افزایی محور مقاومت با مسئله فلسطین، عملی است نه تئوری

العالم: چهار ماه پس از شروع حمله وحشیانه اسرائیلی به نوار غزه عملکرد مقاومت را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما وحدت میادین در چه چارچوبی عینیت می یابد؟

شیخ نعیم قاسم: اهداف اعلام شده از سوی رژیم اسرائیل از حمله به غزه، اول نابودسازی حماس و مقاومت است که به معنای پایان دادن به مسئله فلسطین و پایان دادن به نبرد برای فلسطین است، دوم مبادله اسرا با کمترین هزینه یا آزادسازی اسرای صهیونیست انجام شود، سوم اداره غزه در آینده در دست "اسرائیل" باشد تا اتفاقی که در طوفان اقصی افتاد دیگر تکرار نشود و این رژیم نسبت به موجودیتش احساس امنیت کند و آن را در خطر نبیند.

زمانی که حماس و مقاومت فلسطین عملیات طوفان الاقصی را آغاز کردند، هدفشان ایجاد روزنه‌ای برای باز کردن راه آزادی فلسطین، رفع محاصره غزه، توقف شهرک سازی های صهیونیستی در کرانه باختری و نجات مسجدالاقصی از توطئه های اسرائیلی بود، این عملیات به دشمن فهماند که مقاومت توانمند است و کسی توانایی غلبه بر آن را ندارد. جنگ اسرائیلی در چهار ماه گذشته نتوانست باعث نابودی حماس شود اما عملیات مقاومت ادامه دارد، از سوی دیگر، اسرائیل نمی جنگد بلکه فقط ویران می کند، اما فلسطینی می جنگد و به دشمن خسارت و تلفات وارد می‌کند. این در حالی است که هم افزایی محور مقاومت با مسئله فلسطین، عملی است نه تئوری، البته این هم افزایی برای اعضای محور بهایی هم دارد اما هرگز کسی به هزینه آن فکر نکرده است بلکه برعکس با توجه به استراتژیک بودن مسئله فلسطین، حمایت از مقاومت و مردم فلسطین در اولویت این محور قرار دارد لذا باعث افزایش حمایت از غزه شد.

به همین دلیل تاکید می کنم که پس از گذشت 4 ماه، مقاومت قوی بوده و محور مقاومت در برابر دشمن ایستاده و دشمن به هیچیک از اهدافش دست نیافته است.

هر بخش از مقاومت بر اساس اعتقاد و تحلیل خود نقشش را ارائه کرد

العالم: شاید اولین بار است که محور مقاومت این یکپارچگی میدانی را در عرصه‌های مختلف تجربه می‌کند، چه عاملی این مرحله را به وجود آورد؟ این امر چه پیامی برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دارد؟

شیخ نعیم قاسم: بسیاری ممکن است تصور ‌کنند محور مقاومت دارای شورای عالی است که عده‌ای از افراد به نمایندگی از مکان‌های مختلف یا کشورهای مختلف در آن حضور دارند، می‌نشینند، سیاست‌گذاری می‌کنند و تصمیم‌گیری می‌کنند؛ اما حقیقت اینطور نیست. محور مقاومت دارای عقاید یکسان و مشترک است، در محور مقاومت همه متقاعد شده‌اند که فلسطین قطب‌نماست، قوی باید به ضعیف کمک کند، هر مربی باید دیگری را تربیت ‌کند و کسی که توانایی دارد به دیگری کمک می‌رساند. همه به این وحدت نظر رسیده اند که هدف آزادی فلسطین است، این یکپارچگی در واقع تکمیل کردن کار یکدیگر در عرصه عمل است.

حتی زمانی که برادران حماس عملیات «طوفان الاقصی» را انجام دادند، خودشان تصمیم گرفتند که این اقدام را انجام دهند و البته حق طبیعی آنها بود که چنین تصمیمی بگیرند؛ چون نیروهای مقاومت در درجه اول آنها هستند و از وضعیت کشورشان به خوبی خبر دارند و قدرت های دوم در لبنان، عراق، یمن، ایران و سوریه هستند.

در واقع هر بخش از محور مقاومت بر اساس اعتقاد و تحلیل خود نقشش را ارائه کرد و هیچ کس به آنها دستور نداد که شما در این نقطه بایستید و اینگونه رفتار کنید. این نکته بسیار مهمی است که همواره باید یادآوری شود زیرا بسیار مهم است که ادغام محور مقاومت یک ادغام عملی است و امر نظری یا ساختاری نیست.

دست‌آورد حزب‌الله خروج صدها شهرک نشین از شمال سرزمین‌های اشغالی است

العالم: به نظر می‌رسد که تحولات به‌ویژه در جبهه لبنان به طرز چشمگیری سرعت یافته است، با توجه به تشدید تنش و هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط رژیم اسرائیل در نبطیه و مناطق دیگر، دشمن کوشید که با این حمله چه پیامی بدهد؟ واکنش مقاومت به آن چگونه خواهد بود و آیا باعث شعله ور شدن آتش جنگ فراگیر خواهد شد؟

شیخ نعیم قاسم: حزب‌الله از ابتدا مرزهایی را ترسیم کرد که در آن می‌جنگید و بر چند کیلومتر اول دو جبهه جنوبی تمرکز کرد و متعهد شد که ارتش صهیونیستی، تجهیزات، توانمندی‌ها و توانایی‌های اسرائیلی را هدف قرار دهد، زیرا حزب‌الله معتقد است که این تنها راه حمایت از فلسطین و غزه است، حزب الله با همین شیوه دستاوردهایی را محقق کرد و خسارات و تلفاتی به دشمن وارد کرد و باعث خروج صدهزار شهرک نشین اسرائیلی از این منطقه شد و نوعی بحران اجتماعی در رژیم ایجاد نمود. لذا اسرائیل محکوم شد با ضوابطی که حزب الله وضع کرده است، همسو شود.

صحبت اشغالگران برای گسترش جنگ به لبنان صرفا در حد حرف و ارعاب است

العالم: در روزهای اخیر تهدیدهای زیادی از سوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و سایر اعضای کابینه و حتی نتانیاهو مطرح شده است، صحبت از انتقال همه لشکرهای رژیم‌صهیونیستی به مرزهای شمالی و شدت یافتن جنگ است، آیا به نظر شما رژیم صهیونیستی آمادگی واقعی برای گسترش جنگ در خاک لبنان را دارد؟ یا این سخنان فقط از باب ارعاب و جنگ روانی توسط دشمن انجام می شود؟ یا صرفا پیام هایی به داخل رژیم صهیونیستی است؟

شیخ نعیم قاسم: تاکنون تمام ارعاب هایی که اسرائیلی ها انجام داده اند صرفا فشار روانی و تلاش برای به دست آوردن دستاوردهای بدون جنگ گسترده است.

این بدان معنا نیست که اسرائیلی ها هیچگاه به فکر گسترش جنگ نیستند. ممکن است به این گزینه هم فکر کنند و حتی با زمینه سازی در آینده چنین کاری هم انجام دهند اما در حال حاضر این سخنانشان صرفا در حد حرف، ارعاب است، فعلا چنین کاری انجام نمی دهند و برخوردی در جنوب لبنان صورت نخواهد گرفت.

احتمال زیادی برای آغاز جنگ گسترده و فراگیر وجود ندارد

العالم: آیا شما از معیار علمی دقت که مقاومت به آن معروف است، برخوردارید؟ اطلاعات دقیق از اتفاقات داخل رژیم اسرائیل و تفکر نظامی و سیاسی در داخل آن دارید؟ بین وقوع جنگ و عدم وقوع جنگ چقدر فاصله است؟

شیخ نعیم قاسم: تا اینجای کار احتمال زیادی برای آغاز جنگ گسترده و فراگیر وجود ندارد، بلکه همه گرایش ها به سمت تلاش برای مقابله با این موضوع است، با این که اسرائیل فلسطینیان را تهدید به ورود به رفح می‌کند و ممکن است این اتفاق ناگوار واقعا رخ بدهد اما هنوز بعید است در فکر آغاز کردن جنگ همه جانبه باشد، حتی اگر امکان آن برای اشغالگران وجود داشته باشد، هر محاسبه اشتباهی می تواند باعث شود اوضاع به سمت ناگواری چرخش کند.

اگر اسرائیل جنگ را گسترش دهد ما نیز آن را گسترش می‌دهیم

العالم: یعنی مقاومت قواعدش را به دشمن تحمیل کرد؟

شیخ نعیم قاسم: البته... چون مقاومت همان است که از اکتبر شروع شد، مقاومت همان است که مرزهایی را که قصد ضربه زدن به آن را دارد مشخص کرد و علنا این موضوع را اعلام کرد لذا این اسرائیل بود که در چارچوب دایره ترسیم شده توسط حزب الله واکنش نشان داد، حزب الله از ابتدا گفت: «من قصد ندارم یک نبرد گسترده را شروع کنم.» تا به حال نیز می گوید: «من قصد ندارم یک نبرد بزرگ را شروع کنم... اما اگر اسرائیل جنگ را گسترش دهد ما نیز آن را گسترش می‌دهیم. گاهی اسرائیل فکر می کند اهدافی دارد که ممکن است به آنها برسد و گاهی احساس می کند باید به جایی آسیب برساند، بنابراین از خطوط قرمز عبور می کند و غیرنظامیان را به قتل می رساند و وارد برخی روستاها می شود، ما به عنوان یک حزب تصمیممان مشخص است.. همه این نقض خطوط قرمز با پاسخ مواجه خواهد شد، لذا قصدی برای حمله به پادگان میرون، صفد و فرماندهی منطقه شمال ارتش صهیونیستی نداشتیم اما زمانی که به غیرنظامیان حمله شد، تصمیم گرفتیم که جنگ را گسترش دهیم، منظور من از این سخنان آن است که ما به مقدار تعدی به غیرنظامیان پاسخ خواهیم داد یا بر اساس مقدار گسترش از سوی دشمن، نبرد را گسترش می دهیم اما الان گسترش زیادی را مشاهده نمی‌کنیم.

العالم: آیا پس از آنچه توسط مقاومت ارائه و اصلاح شد، هنوز فرصتی برای حل و فصل سیاسی وجود دارد؟

شیخ نعیم قاسم: برای پایان جنگ هیچ گزینه‌ای جز حل و فصل موضوع وجود ندارد و اصول قراردادی که در پاریس تنظیم شد، نقطه شروع اصلاحات و راهنمای بقیه مسیر خواهد بود، اما پیمودن این مسیر ممکن است زمان ببرد؛ بنابراین در این مدت مشخص است که آمریکایی ها و اسراییلی ها از همه ابزارهای فشار و همه ظرفیت خود برای زورگویی استفاده می کنند تا فرصت سوزی کنند و بتوانند به دستاورد خاصی مد نظر خود برسند.

این دو موضوع با هم پیش خواهد رفت، بدین معنا که موضوع اول یا همان تلاش برای دستیابی به توافق و موضوع دوم یعنی ادامه نبرد توسط اسرائیل تا رسیدن به دستاورد خاص مدنظرشان، با هم پیش خواهد رفت.

العالم: پیشنهاد فرانسه که به لبنان و مقاومت ابلاغ شد، دولت لبنان اهتمام اندکی به آن نشان داد چراکه همان طور که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله به آن اشاره کرد، این پیشنهاد فقط منافع اسرائیل را در نظر گرفت. نظر شما در این مورد چیست؟

شیخ نعیم قاسم: نیازی به بحث مفصل در مورد پیشنهاد فرانسه نیست، زیرا اصولاً بر اساس پیشنهادی در زمان نادرست پایه ریزی شده و کاملاً با اصول ورود ما به نبرد مخالف است. ما برای حمایت از غزه وارد درگیری شدیم تا هجوم به سمت غزه متوقف شود، حال این پیشنهاد به ما می گوید غزه و تهاجم اسرائیل به آن را فراموش کنید، در مورد رژیم صهیونیستی حرفی نزنید چون این حق را دارد که هر کاری دلش خواست انجام دهد؛ اما شما حمایت خود از غزه را متوقف کنید و به راه حل دیگری بیاندیشید. خلاصه کلام این که این پیشنهاد در وهله اول نابجاست و در زمان مناسب ارائه نشده است.

پاسخ حزب‌الله درصورت گسترش تجاوز اشغالگران به رفح

العالم: اگر اسرائیلی‌ها تهدیدات خود را درباره حمله به رفح عملی کنند این به معنای فاجعه انسانی است به این دلیل که بیش از یک میلیون و 400 هزار فلسطینی در این شهر ساکنند آنهم در مساحتی که فقط 60 کیلومتر مربع است، آیا این مساله تغییری در محاسبات حزب الله درباره گسترش جنگ ایجاد می نماید؟

شیخ نعیم قاسم: متأسفانه کشورهای عربی و اسلامی و کشورهایی که مدعی هستند از جهان آزاد یا طرفدار حقوق بشر هستند، در چهار ماه گذشته در مقابل این نسل کشی که توسط آمریکا و اسرائیل علیه فلسطینیان انجام می شود، کاری انجام ندادند، امروز حمله به رفح بخشی از نبرد غزه است، یعنی آنچه در شمال، خان یونس، جنوب و مرکز غزه اتفاق افتاد، در رفح نیز ممکن است روی دهد.

من الان نمی توانم میزان واکنش حزب الله یا محور مقاومت درباره آن چه در رفح روی خواهد داد را ارزیابی کنم، باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا این حمله انجام می شود یا خیر.

اگر این حمله انجام شود، ارزیابی خاص به خود را در آن زمان خواهیم داشت، اما باید ببینیم آیا نبرد را گسترش دهیم، آیا گسترش نبرد مانع تحقق اهداف اسرائیل از حمله به رفح خواهد شد، اینها بستگی به اوضاع میدانی آن زمان خواهد داشت؟

العالم: آیا حاضرید در صورت توقف تجاوز به غزه درباره محتوای آن بحث کنید؟

شیخ نعیم قاسم: وقتی تجاوز به غزه متوقف شد، خواهیم دید که چه پیشنهادهایی درباره قطعنامه 1701 و اجرای آن مطرح خواهد شد اما موضوع به ابتکار فرانسه مرتبط یا محدود نمی شود.

العالم: دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود گفت که مقاومت امروز در موضع قدرت است و اسرائیلی ها در موضعی نیستند که بخواهند شروطشان را به ما تحمیل کنند، او از دولت لبنان خواست تا سقفی بالاتر از 1701 تعیین کند. شاید این مساله باعث شود که حزب الله ملاحظاتی درباره این قطعنامه داشته باشد، نظر حزب الله درباره این موضوع چیست؟

شیخ نعیم قاسم: ما مصمم هستیم که بحث سیاسی را به بعد از آتش بس موکول کنیم، خواه از قطعنامه 1701 خوشمان بیاید یا اینکه اصلاحاتی درباره آن مد نظر داشته باشیم، به همین دلیل هر گونه بحث درباره جزییات در زمان حاضر اتلاف وقت است و باعث می شود کار خودمان در زمینه حمایت از غزه را مختل کنیم.

جنگ غزه و نتایج آن و نیز رویارویی در جنوب لبنان برای حمایت از غزه هیچ ربطی به موضوع ریاست جمهوری ندارد

العالم: در بحث سیاسی، بسیاری از سیاستمداران لبنانی یا حتی احزاب لبنانی ممکن است به نوعی با ورود حزب الله به این جنگ و گشودن حریم هوایی جنوب به روی این جنگ مخالف باشند چراکه نتایج این جنگ و پرونده ریاست جمهوری به هم مرتبط است. نظر شما دراین باره چیست؟

شیخ نعیم قاسم: جنگ غزه و نتایج آن و نیز رویارویی در جنوب لبنان برای حمایت از غزه هیچ ربطی به موضوع ریاست جمهوری ندارد. آن چه مخل انتخاب رئیس‌جمهور است، همان ترکیب پراکنده مجلس است که با هم توافق نظر ندارند. اگر طرف مقابل توان این را داشت که 65 رای جمع آوری کند، حتما به مجلس می‌رفت. ما هم اگر توان کسب 65 داشتیم به مجلس می رفتیم، اما هیچ کس توانایی کسب این تعداد رای را ندارد جدای از این که حد نصاب جلسه 86 نفر است.

بنابراین مشکل صرفا داخلی است، چهار ماه از تجاوز به غزه می گذرد و هیچ کس از همه احزاب از نظر چهار یا پنج ماه پیش خود در مورد پرونده ریاست جمهوری عقب نشینی نکرده است.

کشورهای غربی و عربی در این باره اختیاری ندارند و این موضوع فقط به ریاست جمهوری ربط دارد؛ اگر فرض کنیم که فردا گروهی با ما موافق شوند و ما تخمین بزنیم که به انتخاب رئیس جمهور می‌رسیم، حتما در مجلس حاضر می شویم و جدای از رویارویی که الان در جنوب وجود دارد، رئیس جمهور را انتخاب می کنیم.

اگر جنگ بزرگی روی دهد مشکلات سیاسی که در سال 2006 متحمل شدیم را نخواهیم داشت

العالم: این مساله بسیار مهم است. برخی از احزاب لبنانی منافعشان با منافع خارجی گره خورده است، پس اگر روند اوضاع به جنگی گسترده منتهی شود این احزاب چگونه با آن برخورد خواهند نمود؟

شیخ نعیم قاسم: در سال 2006، شرایط داخلی لبنان بسیار دشوارتر از شرایط فعلی بود، بنابراین اگر جنگ بزرگی روی دهد مشکلات سیاسی که در سال 2006 متحمل شدیم را نخواهیم داشت. مشکلات آن زمان هیچ تاثیر منفی بر مقاومت و نتایج جنگ و بازسازی نداشت و حتی برای ما مثبت بود لذا اگر جنگی روی دهد پیامدهای آن کمتر از گذشته خواهد بود.

عربستان سعودی از جنگ غزه برای تحقق برخی از خواسته هایش استفاده کرد

العالم: آیا دامنه گفت وگوها برای حل و فصل همه جانبه بحران در منطقه در حال گسترش است؟

شیخ نعیم قاسم: بعید می‌دانم منطقه الان وارد صلح همه جانبه شود، به این دلیل که بحران مرتبط با غزه و رژیم صهیونیستی است، ما ابتدا باید راه حلی پیدا کنیم تا بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم که الان چنین مسیری مشاهده نمی شود، در این میان، آمریکایی‌ها می‌توانند از نفوذ خود برای ایجاد روندهایی به نفع اسرائیل استفاده کنند مانند روند عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل اما من این را بخشی از بازنگری در اوضاع نمی ‌دانم زیرا مقدمات عادی سازی مدت‌هاست شروع شده است، در واقع عربستان سعودی از جنگ غزه برای تحقق برخی از خواسته هایش استفاده کرد لذا چنین روندی را بخشی از حل بحران غزه نمی دانم و معتقدم مسئله غزه به خودی خود حل خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها