امیرعبداللهیان عازم سری‌لانکا شد

امیرعبداللهیان عازم سری‌لانکا شد
دوشنبه 30 بهمن 1402 - 17:16

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور دیدار و گفتگو با مقامات سری‌لانکا عازم این کشور شد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام این خبر که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی سری‌لانکا عازم این کشور هستم، در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: رایزنی‌ برای گسترش همکاری‌ها در حوزه اقتصاد، تجارت، کشاورزی، علم و فناوری، خدمات فنی و مهندسی و …در دستور کار مشترک ماست.

وزیر امور خارجه کشورمان در طول حضور در سریلانکا در پرتو مناسبات دوستانه دو کشور ،با مقامات ارشد این کشور در خصوص گسترش مناسبات فی مابین در حوزه های سیاسی ،اقتصادی علمی ،فنی و مبادلات فناوری بحث و گفتگو خواهد کرد.

پیشتر 14 مرداد ماه علی صبری، وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا به تهران سفر کرده و با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرده بود.

در این دیدار امیرعبداللهیان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها با سریلانکا از جمله فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته مشترک کنسولی و گردشگری و افزایش همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و بر اراده سیاسی مشترک در جهت بسط همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با برشمردن ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری‌های نوین و قابلیتهای شرکتهای دانش بنیان ایرانی، بر صدور خدمات فنی و مهندسی، فناوری‌ها و تجهیزات پزشکی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان نگاه به آسیا را یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان و خاطر نشان کرد، ریاست آتی سریلانکا بر اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند موسوم به «آیورا» فرصتی مهم برای تقویت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای آسیا و اعضای سازمان آیورا خواهد بود.

علی صبری، وزیر امور خارجه سری‌لانکا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه فشارها، دشمنی‌ها، و تحریکها، دستور کار صلح آمیز خود را ادامه داده و این انعطاف و قدرت مردم ایران در حوزه تکنولوژی، آموزش و توسعه صنعتی جای تبریک دارد.

وی سریلانکا را دروازه جنوب و شرق آسیا خواند و ریاست کشورش بر اتحادیه آیورا و همکاری متقابل با ایران را فرصتی برای نقش آفرینی بیشتر ایران، و روابط قوی تر ایران با جمعیت یک میلیارد و هشتصد میلیون نفری شبه قاره هند عنوان کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها